Fehér foltok a bőrön

A bőrön megjelenő foltok aggodalommal töltenek el, főként, ha nem tudjuk mihez kötni a megjelenésüket. Sem esztétikai, sem a bőr egészsége szempontjából nem javasolt várni egy szakember felkeresésével, hiszen a hatékony terápia meghatározása csak az okok kivizsgálását követően történhet meg eredményesen. A foltok színe és kiterjedése szerint sokféle problémával találkozhatunk, melyek közül az egyik leggyakoribbak a gombár eredetűek.

Gombás eredetű foltosodás

Napgomba: a meleg hónapok gombás eredetű foltosodása

Igen gyakori jelenség, ami sokak kedvét elveszi a napozástól. A lebarnult bőrön megjelenő fehér foltok ugyanis nem csupán esztétikailag zavaróak, de nem is egyszerű tőlük szabadulni. A bőrön elszaporodó Malassezia furfur nevű gomba ugyanis normál esetben is megtalálható a fejbőrön, ahonnan könnyen átkerül a hátra, vagy a mellkasra. A gomba elterjedéséhez nagyban hozzájárulnak bizonyos tényezők, mint például hormonális változások, megnövekedett páratartalom, a zsírosabb bőr, vagy a legyengült immunrendszer. Miután a gombák által termelt azaleinsav gátolja a pigment termelést, a bőr nem tud lebarnulni. S bár nem terjed át a fertőzés másik emberre, mindenképp célzott kezelés szükséges.

A napgomba kezelése

A foltosodás gombaellenes szerek használatára jól reagál, azonban ügyelni kell a fejbőr kezelésére is (pl. gombaellenes sampon alkalmazásával). Kerülendő továbbá a zsíros testápolók használata, az izzadás, a befülledés műszálas ruhák viselése miatt. Ajánlatos a fehér foltokat nyáron fényvédővel kezelni!

Vitiligo: szerzett festékhiány

A festékhiányt ebben az esetben a bőr pigmenttermelő sejtjeinek károsodása, súlyosabb esetben pusztulása váltja ki. Jellemző tünetek a fehér bőrfelszín, az arcon és a végtagokon megjelenő fehér foltok.

A vitiligo jellemzői

Kezdetben kis területen megjelenő, majd terjedésnek induló fehér foltosodás, mely érintheti a test bármely részét, de főként kézfejen, lábfejen, arcon jellemző. Életkortól, rassztól és nemtől függetlenül kialakulhat, de gyakrabban tapasztalható nőknél, sötétebb bőrűeknél, illetve kamasz- és fiatal felnőtt korúaknál. Teljes gyógyulás egyelőre nem lehetséges, de a folyamatot célzott terápiával lassítani lehet, megelőzhető a járulékos problémák kialakulása, mint a korai őszülés, a száj színének kifakulása, a retina színváltozása. Kiváltó oka nem ismert, de hozzájárul a megjelenéséhez és az állapotromláshoz az immungyengeség, örökletes hajlam, mérgező anyagok felhalmozódása a szervezetben, egyéb idegi mechanizmusok.

A vitiligo mielőbbi diagnózisa igen fontos, mert krónikus esetben sajnos nem fordítható vissza a bőr visszaszíneződése, újrapigmentációja.

A vitiligo kezelése

• a foltok kezelése szteroidos, egyéb specifikus krémmel a repigmentáció érdekében.
  • fotokemoterápia (fényterápia)
  • balneofototerápia (fényterápia összekapcsolva fürdő kezeléssel)
  • vitaminok szedése segítheti a terápiás kimenetelt (ilyenek a C és D-vitamin, az antioxidánsok, a szelén).
  • sebészeti megoldások
  • sejttranszplantáció

Mivel a betegséget nem lehet kivédeni, nagyon fontos a kezdeti szakaszban hatékonyan beavatkozni a folyamat lassítása, visszafordítása érdekében, az esetleges szövődmények (melanoma) kialakulását kivédeni.

Egyéb foltok a bőrön

Számos betegség következményeként maradhatnak foltok a bőrön, amit sokszor gondolnak tévesen gombás eredetűnek a fentebb felsoroltak közül. Ezért is fontos a szakszerű kivizsgálás és a személyre szabott kezelés mielőbbi megkezdése. Mitől tapasztalható foltosodás?

• bőrön lezajlott gyulladás következményeként visszamaradó folt
  • pikkelysömör plakkjai mögött
  • anyajegy
  • bizonyos gyógyszerek és kenőcsök (pl. higany ,arzén, peroxid tartalmúak) kiválthatnak hasonló tüneteket.
  • albinizmus egyes formái

A foltosodást, legyen az gombás, vagy egyéb eredetű, minden esetben szükséges diagnosztizálni. Első körben ki kell zárni azokat a kórképeket (pl. pajzsmirigybetegségek, cukorbetegség, egyes autoimmun betegségek), melyek hasonló tüneteket okozhatnak. Ezután kerül sor a személyre szabott terápia meghatározására, a kezelés megkezdésére.

Nem elégedett arcbőrével? Szeretne látványosabb, de sebészeti beavatkozás nélküli bőrmegújító kezelésekkel tenni érte? Kérjen személyre szabott tájékoztatást kollégáinktól, forduljon hozzánk bizalommal.

Gombás bőrbetegségek tünetei és kezelése

A bőrbetegségek egyik leggyakoribb kiváltója a gombás fertőzések. A bőr gombás fertőzése testszerte bárhol kialakulhat a bőrön, s mivel magától nem múlik el, szakorvosi kezelést igényel. Gombák, mint mikroorganizmusok A

Védekezés a petyhüdt bőr ellen

Mitől lehet petyhüdt a bőr? Ahogy mondani szokták, az idő vas foga nem kímél. A kor elsősorban a bőrünkön, annak feszességén mutatkozik meg, mivel az évek múlásával a bőr feszessége