Gombás bőrbetegségek tünetei és kezelése

A bőrbetegségek egyik leggyakoribb kiváltója a gombás fertőzések. A bőr gombás fertőzése testszerte bárhol kialakulhat a bőrön, s mivel magától nem múlik el, szakorvosi kezelést igényel.

Gombák, mint mikroorganizmusok

A gombák a természetben, és az emberi környezetben egyaránt előfordulnak. A nagyjából 50 ezer gombafaj közül azonban csupán körülbelül 20-25 faj okozhat különféle fertőzéseket emberi szervezetben.

A gombás bőrbetegségek

A bőrünkön természetesen is megtalálható gombák és spórái akkor szaporodnak el és okoznak bőrbetegséget, amikor bizonyos tényezők és a szervezet fogékonysága ezt lehető teszik, például:

– magas hőmérséklet, meleg, nedves környezet a bőrön: fokozott verejtékezés, nem szellőző ruha, rosszul szellőző edzőcipő használatakor, közös zuhanyzót használó sportolók esetében,

– a bőr savköpenyének meggyengülése: túlzott tisztálkodáskor, lúgos vegyhatású szappanok, kozmetikumok használatakor,

– hámsérülés okán,

– a bőr fokozott faggyútermelése (seborrhoeás dermatitis) miatt

– átterjedhet ruházatról, törölközőről, ágyneműről, szőnyegről, ahol a gombaspórák hosszú időn keresztül fertőzőképesek maradhatnak,

– növényekről, háziállatokról is átterjedhet a fertőzés,

– bizonyos gyógyszerek (pl. antibiotikumok, kortikoszteroidok) szedése esetén fogékonyabb a szervezet,

– egyes betegségek (pl. cukorbetegség, trombózis) és hormonális zavarok (fogamzásgátló tartós szedése, terhesség, mellékvesekéreg betegségek),

A gombás fertőzések általában jól reagálnak a kezelésre, s csupán a bőr felső rétegében okoznak elváltozást. Azonban bizonyos körülmények esetén (immunhiányos állapot, legyengült szervezet) a mélyebb szövetekbe is behatolhatnak. Az állapot súlyosodását segítik bizonyos tényezők (például elhízás, antibiotikumok tartós szedése, cukorbetegség).

Jellemző tünetek

• hajlatokban, arcon, vagy hajas fejbőrön megjelenő bőrpír, hólyagok, hámlás, váladékozás, viszketés.
  • tenyéren, kézháton a hámlást apró berepedések súlyosbíthatják
  • nyak, végtagok és a törzs gombás fertőzései jellemzően éles szélű, a széli részek felé terjedő vörös, viszkető foltok hámló széllel, ún kokárdarajzolattal
  • hajhullás, szakállszőrhullás
  • elgennyesedő szőrtüszők
  • kopaszodás

Diagnózis felállítása

Az esetek többségében a bőrgyógyász a tünetek alapján felállítja a diagnózist és ellátja a beteget a szükséges gyógyszerrel, kenőccsel. Makacs, vagy nagy kiterjedésű fertőzés esetén alaposabb kivizsgálás is indokolt lehet, kizárandó egyéb betegségeket (immunhiánnyal járó betegségek, cukorbetegség), melyek módosítják a terápiás kezelést.

Amennyiben mintavételre kerül sor a fertőzést okozó gombafaj meghatározásához, a hámló bőrfelszínből nyert anyagot általában kétféle módon vizsgálják. Egyrészt megfestés után mikroszkóp alatt vizsgálják, illetve pontosabb diagnózis érdekében a tenyésztéses módszer preferált. A bőr-, haj- vagy körömkaparékot táptalajon hagyják napokon át, majd a kinőtt gombatelepekből azonosítható a kórokozó. A szakember a beazonosítást követően célzott terápiát alkalmaz.

A bőrgombásodás kezelése

A szakorvos többféle kezelést javasolhat: a hagyományos, helyi ecsetelést, krémezést kombinálhatja modern, szájon át szedhető gyógyszerekkel, pl. antibiotikummal. Bizonyos esetekben a gyógyszerek szedésekor ajánlatos egyes laboratóriumi értékeket ellenőrizni (pl. májfunkció, vérkép). Amennyiben a tünetek a felírt kezelésre nem múlnak el, vagy újra megjelennek, felmerül annak gyanúja, hogy a fertőzést házi állatunktól kaptuk, ezért azt is szükséges kezeltetni.

Gombás bőrbetegségek megelőzése

A bőrgombásodás elkerülése érdekében érdemes az alábbiakra odafigyelni:

1. Fürdés, tusolás után mindig töröljük szárazra a testünket, a hajlatokat. Erre főként túlsúly esetén javasolt figyelni.

2. Ne használjunk közös fésűt, törölközőt, papucsot, vendégségbe vigyünk váltócipőt.

3. Háziállattal való érintkezés során ne érintsük kezünket arcunkhoz, utána mossunk kezet.

Védekezés a petyhüdt bőr ellen

Mitől lehet petyhüdt a bőr? Ahogy mondani szokták, az idő vas foga nem kímél. A kor elsősorban a bőrünkön, annak feszességén mutatkozik meg, mivel az évek múlásával a bőr feszessége

Vörös foltok a bőrön

A bőrünk megjelenése nem pusztán esztétikai szempontból fontos. Számos betegségről, a szervezetben zajló elváltozásról „tudósít” ugyanis, melyekre érdemes figyelmet fordítani és utána járni a tünetek hátterének. Más és más oka