A menopauza és a fogak

A menopauza valóban együtt jár a fogak elvesztésével? Igaz, hogy a menopauza meggyengíti a csontokat és kihullanak a fogak? Mit lehet tenni?

A menopausa, vagyis a változókor (klimax) összetett folyamatok együttese, mely mindkét nemnél bekövetkezik, de a nők esetében más jellegű panaszokkal jár. Tévhit tehát, hogy kizárólag a hölgyeknél járhat panaszokkal a változókor. Az érintettek esetében igen eltérő módon, de a tünetek általában 45 és 60 éves kor között jelentkeznek és egyéntől függően változó súlyosságúak.

Mi okozhat panaszokat a hölgyeknél?

A hölgyek esetében a változókor bekövetkeztét a menstruáció megszűnéséhez kötik, melyet a petefészek tüszőhormon-termelésének csökkenése, illetve megszűnése idéz elő. Korai menopauzáról akkor beszélünk, ha a petefészkek működése már 40 éves kor előtt sem működik megfelelően.

Milyen fogászati panaszok várhatóak menopauza idején?

A menopauza sok nő életét „megkeseríti”, mert olyan kísérő jelenségekkel járhat együtt, mint a hízáshajlam, a hőhullámok, a hangulat ingadozása, vagy az alvászavar. Fogászati szempontból is okozhat panaszokat a csökkent ösztrogéntermelés, melyeket az alábbiakban összefoglalunk:

– Szájszárazság: A hormonális változások szájszárazságot okozhatnak, ezért a szájhigiénia fenntartása alapvető fontosságú ebben a korszakban. Ilyenkor a baktériumok könnyebben elszaporodnak a szájban, ami növeli a fogszuvasodás, az ínygyulladás és a fogágybetegségek kockázatát. A különböző életmódbeli és az egészséget érintő rizikófaktorok (mint például cukorbetegség, dohányzás, vagy a túlsúly) ráadásul fokozzák a fogászati problémák kialakulását. A fogvesztés réme tulajdonképpen bármely életkorban riasztó lehet, de nagyobb kockázattal bír a menopauzában szenvedő nőknél, elégtelen szájhigiénia, vagy egyéb rizikófaktor esetén.

– Csontritkulás:

Az ösztrogénszint csökkenése – menopauza idején – oszteoporózist, vagyis csontritkulást okoz. A lassú, de folyamatos csonttömeg veszteség további fogászati problémákat okozhat. Ne hanyagolja el a rendszeres fogászati szűrővizsgálatokat annak érdekében, hogy a felmerülő panaszok mielőbbi kezelése megtörténjen, s így megelőzhető legyen a fogak korai elvesztése.

Tegyen Ön is fogai egészsége érdekében menopauza idején

Az életminőség fenntartása, a szociális kapcsolatok ápolása, a jó táplálkozás, vagy a magabiztosság ugyanúgy fontos tényezők a menopauza idején, mint annak előtte. Ezért is kiemelkedő fontosságú az egészséges fogazat megtartása. Mit tanácsolunk? Figyeljen oda a változatos, minőségi táplálkozásra, mozogjon minél többet, kerülje a súlygyarapodást, így megelőzheti a súlyosabb fogászati elváltozások kialakulását.

A félévenkénti fogorvosi kontrollok, a száj és a fogak alapos és rendszeres tisztítása egyéb életkorban is nélkülözhetetlen a szájüregi egészség fenntartása érdekében.

Keressen minket bizalommal, ha kérdése van a szájápolást illetően, gyulladt az ínye, aktuális a fogkőlevétel, fájdalmat vagy szuvasodást észlel! Képzett fogorvosaink szakszerű, gyors beavatkozással segítenek orvosolni a problémákat, így megelőzhetőek a komplikáltabb, költségesebb eljárások.