SZÁJSEBÉSZETI

beavatkozások

A szájsebészeti beavatkozások olyan eljárások, amelyek sebészeti módszereket igényelnek. Ilyenek például a komplikáltabb foghúzások, bölcsességfog-eltávolítások, gyökércsúcs eltávolítás, arcüregzárás, illetve a csontpótló műtétek, implantációs eljárások.

A leggyakrabban végzett szájsebészeti beavatkozás a bölcsességfog eltávolítás

A bölcsességfogak általában 17-21 év között törnek elő, de kifejlődésük nem törvényszerű. Ezek a leghátsó őrlőfogak nagy változatosságot mutatnak mind a korona méretét, mind a gyökereinek számát és alakját tekintve.

Ha a bölcsességfog teljesen előbújik, és gyökerei nem mutatnak összetett lefutást, akkor egyszerű foghúzással eltávolítható.

Ha a fog csak részben, vagy teljesen íny alatt marad, a fogat műtéttel kell eltávolítani. Ilyen esetben a fogakat több részre osztja a fogorvos, hogy megfelelően hozzáférve, a legkisebb traumával tudja eltávolítani a fogat.

Mennyire fáj a bölcsességfog eltávolítás?

A beavatkozás teljes helyi érzéstelenítésben zajlik, éles fájdalmat nem érezni, csupán enyhe nyomó, feszítő érzés tapasztalható. A kezelést követően, az érzéstelenítés teljes megszűnése előtt fájdalomcsillapító tablettát érdemes bevenni, hogy ne tapasztaljon hirtelen átmenetet. A húzást követő napokban, enyhe fájdalom és duzzanat tapasztalható – ennek mértéke a beavatkozás összetettségétől és szervezet általános állapotától függ.

Milyen esetekben indokolt a bölcsességfog eltávolítás?

Mire kell különös figyelmet fordítani a beavatkozást követően?

A műtétet követő első napokban a duzzanat akadályokat okozhat a normális működésben. A duzzanat általában az első négy nap során következik be. Ezután csökken és hét nap elteltével szinte eltűnik. Javasoljuk, hogy lehetőség szerint ne végezzen kemény fizikai munkát legalább két napig a vérzést elkerülendő. Ezenkívül fontos a következő napokban a jó szájhigiénia, mivel a táplálékok maradványai és a baktériumok könnyen bekerülhetnek a sebbe, és gyulladást okozhatnak. Ne ecsetelje a sebet, de tartsa tisztán a száját. A sebgyógyulást az enyhén sós víz nagyban segíti, de az öblögetést kerülni kell.

Mi a teendője Önnek szájsebészeti beavatkozások után?

Kérjük, utóvérzés, magas láz, erős fajdalom vagy más, az Ön általános állapotát befolyásoló tünet eseten, panaszáról értesítse kezelőorvosát!