Az ínygyulladásról – Oka, tünetei és kezelése

Az évek múlásával, számos felnőttet érintő probléma az ínygyulladás vagy ínyvérzés jelensége.

Az íny gyulladása a parodontális betegség első stádiuma. Szerencsére, bár sokszor elhanyagolt, krónikus folyamat áll a háttérben, számos módszer áll rendelkezésre a gyógyításra, a fájdalom enyhítésére és a jó fogak megtartására.

Mire figyeljünk oda, melyek az ínygyulladás tünetei?

• Íny vérzése a fogmosás alatt és után
  • Piros, duzzadt, sok esetben vérző íny a fog körül
  • Fájó fogak
  • Rossz lehelet vagy kellemetlen íz a szájban hosszú időn át
  • Lehúzódott, vérbő íny, érzékeny fognyak
  • A fogak mozognak, vagy kiesnek

A normál állapotban nyugodt és halvány rózsaszínű íny tehát, gyulladása esetén vörössé, duzzadttá válik, könnyen vérezhet, különösen fogmosáskor. Végső esetben akár a fog kimozdulása is előfordulhat.

Az ínygyulladás nagyon gyakori probléma a lakosság körében. Kialakulásában számos tényező játszik közre, időnként tünetmentesen is kialakulhat. Ha nem veszünk róla tudomást, szakszerű kezelés nélkül, idővel súlyosabb betegségekben és nehezebben kezelhető ínysorvadásban, parodontitiszben nyilvánulhat meg. Óriási a jelentősége a mielőbbi szakszerű kezelésnek, mivel kezelés hiányában a fertőzés nem csupán a fogínyt betegíti meg, de behatolhat a csontokba és a fogakat körülvevő szövetekbe is.

Mitől alakulhat ki, milyen okokra vezethető vissza az ínygyulladás?

• Az ínygyulladás első körben a fogkő tartós jelenlétének köszönhető. A plakk egy makacs, elkövesedett réteg a fogak nyaki részén és a fogak közötti résekben. Elsősorban baktériumokból, fehérjékből, cukrokból és savakból áll, amelyek felhalmozódnak a fogakon. Hiányos szájhigiéné esetén, ez a fogplakk megvastagodik és megszilárdul. Minél több fogkő van a fogakon, annál inkább veszélyezteti az ínyét.
  • A dohányzás, a túlzó és rendszeres alkoholfogyasztás, bizonyos gyógyszerek vagy a hormonális változások szintén elősegítik az íny gyulladásos folyamatainak megjelenését.
  • A rosszul elhelyezett fogpótlás is lehet felelőse, kiváltója az ínygyulladásnak, ínysorvadásnak.
  • A rossz fogmosási technika, a kemény fogkefe használata, a túl erőteljes fogmosás gyakorlata során az íny lehúzódhat, érzékennyé, gyulladttá válhat.

Amennyiben a fent említett tünetek közül bármelyik jelenléte igaz ránk, kérjünk időpontot a fogorvoshoz mielőbb!

Milyen kezelésekre számíthatunk?

A probléma feltárása végett és az okok szakszerű megszűntetése érdekében az orvos megvizsgálja a fogakat és az ínyet. Röntgenfelvételt végezhet annak eldöntésére, hogy a csontok sérültek-e.

A megfelelő technikával végzett fogmosási rutin mellett igen fontos a rendszeres, rendelői fogkőeltávolítás, melynek során ultrahanggal maradéktalanul eltávolítják a fogköveket az íny feletti és íny alatti területről ugyanúgy. Erre sajnos otthoni körülmények között nincs lehetőség. Ez az egyszerű, de professzionális művelet lehetővé teszi a plakk további képződésének megakadályozását és az ínybetegség előrehaladásának megfordítását.

A kialakult fogínysorvadás kezelésére az íny állapotának függvényében számos módszer alkalmazható. Kürettálással, helyi érzéstelenítés mellett, megtisztíthatóak az íny alatti gyulladtszövetek, ahol így megsemmisülnek az oda beágyazódott káros baktériumok.

A lézertechnológiaszervezetbarát módon teszi lehetővé a kialakult gyulladt tasakok kitisztítását és fertőtlenítését, alkalmazásával gyorsabban indul be a gyógyulási folyamat.

A rosszul elkészített tömések vagy fogpótlások is irritálják az ínyt, ezért azok cseréjére lehet szükség az íny gyógyulása után.

Az ínykorrekciós műtéti megoldás célja a fogak keményszöveteinek és a szájüreg lágyrészeinek harmonikus egységének kialakítása, mely eljárás után egy egészséges szájflórával elkerülhető a fogágybetegségek újbóli kialakulása.

A fogak meglazulása esetén a sínes rögzítés, több fog összekötésével lehetővé teszi, hogy stabilizálják azok helyzetét, ezzel megnövelvén a fogak rágóképességét és élettartamát.