Baba fogzás – Hogyan segíthetjük?

Mit kell tudni a baba fogzás nehézségeiről?

A baba fogzás, vagyis a babák fogainak kibújása természetes folyamat, de vannak babák, akiknél nehézségeket okozhat a fogzás. Csakúgy, mint a felnőttek, a babák is eltérő módon reagálnak a kisebb kellemetlenségekre. Amikor a baba fogai áttörik az ínyt, nyugtalanná, nyűgössé válhatnak. Mi ennek az oka?

A fogzás tünetei

Általában, a babák első fogai 4-7 hónapos kor körül bújnak ki (először az alsó két első fog, majd a két felső fog). Összesen 20, ún. tejfog bújik ki nagyjából 3 éves korra. A fogzás néha fájdalmas problémákat is okozhat, de többnyire csak pár napos kellemetlenség tapasztalható. Az alábbi tünetek a legjellemzőbbek, amivel a nyűgösség indokolható:

• vérbő, duzzadt, viszkető, vagy érzékeny íny
  • enyhe hőemelkedés
  • fokozott nyáladzás
  • fertőzés okozta megbetegedés, melyet a szennyezett tárgyak szájba vétele okozhat
  • étel visszautasítása
  • alvási szokások változása

Ha a baba kitartóan és vigasztalhatatlanul sír, megbetegszik, vagy elhúzódó ideig fennáll a nyűgösség, forduljon szakemberhez, hogy mielőbb megnyugodhasson a baba. Amennyiben azt tapasztalja, hogy a baba ínye vérzik, gennyedzik, vagy duzzanat alakul ki az arcán, mindenképpen vigye el gyermekorvoshoz, vagy fogorvoshoz mielőbb.

Mit tehetünk, hogy könnyebb legyen a baba fogzás?

Különböző praktikák ismertek a fogzás megkönnyítésére, mindenkinél más válhat be. Íme néhány javaslat ezek közül:

1. Lehűtött, fertőtlenített tárgy, amit a baba szájába vehet: cumi, rongyi, fogzási játék, stb.
  2. Életkorának megfelelő, cukrozatlan fogzási keksz kínálása.
  3. Enyhén hűtött víz adása cumisüvegből.
  4. Íny masszírozása kéz ujjaival.

Figyelem: Soha ne tegyen olyasmit a baba szájába, ami nem a fogzás tüneteinek csillapítására van javasolva. Vigyázat a folyadékkal töltött, kiszakadó tasakokra, fulladást okozó dolgokra, fagyasztott termékekre, veszélyes anyagból (pl. ólomból) készült termékekre.  A fogzási nyakláncokat a szakértők nem javasolják egyöntetűen, nem bizonyított a hatásuk. Főleg azért kockázatos, mert megfojthatják a babát, vagy a lánc elszakadhat, és a baba lenyelheti a gyöngyöket.

Gyógyszer adása a baba fogzás alatt

Mindenképpen konzultáljon gyermekorvosával, vagy fogorvosával, mielőtt gyógyszert adna gyermekének. Főleg a vény nélküli szerek adását kerülje, amelyek bizonyos összetevők miatt 2 év alatt nem használhatók, akár komolyabb mellékhatásokat is okozhatnak.  A gyógyszerek esetében is járjon el körültekintően. Fájdalomcsillapítók közül egyes gyógyszerek (pl. ibuprofen) nem adhatók 6 hónaposnál fiatalabb csecsemőnek. Legjobb, ha ez ügyben, és az adagolás tisztázása végett egyeztet az orvossal.

A baba fogait kell tisztítani?

Már a fogak kibújása előtt is fontos a jó szájhigiénia fenntartása. Ez könnyedén megoldható úgy, hogy étkezés után a baba ínyét tiszta, nedves ronggyal, vagy gézdarabbal letöröljük. Ugyanígy tegyünk az első fogacskák kitörése után is.

Egy éves kor körül elkezdhetjük a puha sörtéjű babafogkefe használatát, de kizárólag csak vízzel tisztítsuk meg a fogakat, vagy kis mennyiségű, fluorid mentes fogkrémmel.

Probléma esetén forduljon bizalommal a fogorvoshoz, aki segít átvészelni a nehéz időszakokat és egyúttal elvégzi a fogak szűrését.