Csontpótlás fogimplantátum beültetése esetén

Mikor van szükség csontpótlásra?

Csontpótlás szükséges, amikor a rendelkezésre álló csontállomány nem megfelelő egy implantációs beavatkozás elvégzéséhez. Amennyiben az állcsont nem elég magas, vagy nem elég széles ahhoz, hogy az implantátumot be lehessen helyezni biztonsággal, akkor csontpótló módszerekkel általában orvosolható a probléma.

Miért nincs elegendő csont az implantátum beültetéséhez?

– Egy-két fog eltávolítása sajnos már fiatalon is megtörténhet. A fog eltávolítását követően a rágó stimuláció megszűnik. Ennek hiányában a foghiánnyal érintett csontállomány sorvadni kezd, mind a magassága, mind a szélessége lecsökken. Amennyiben a kihúzott fog pótlása nem történik meg azonnal implantátum beültetéssel, később bizonyosan szükség lesz csontpótlásra a beavatkozás helyén.

– A fogágy megbetegedésekor (periodontitisz) a gyulladás ráterjedhet a csontra is, melynek következtében a csont elvékonyodik.

Számos típusa van a beavatkozásnak a csontdeficit mértékétől függően:

A csontpótlás lényege mindennemű beavatkozás esetén az, hogy az egészséges és megfelelő minőségű csontozat mennyiségét megnöveljük, így az implantáció biztonsággal elvégezhető legyen.

1. Implantációval egy időben végzett csontpótlás

Kis mértékű csonthiány pótlása általában az implantálással egy időben történik. Ebben az esetben nem szükséges előzetes beavatkozás, egy ülésben végezhető a csontpótló beavatkozás és az implantátum behelyezése.

2. Implantációt megelőzően végzett csontfeltöltés

Nagyfokú csonthiány pótlása az implantátum behelyézése előtt történik, amit hat-kilenc hónapos csontosodási intervallum követ. Csupán ezután végezhető el a műgyökér beültetése.

Típusai:

• horizontális és vertikális állcsontgerinc pótlás (augmentáció)
  • arcüreg emelés (sinus lift)

Az arcüreg emelésére akkor van szükség, ha a csontállomány a felső állkapocsban nem megfelelő vastagságú egy implantátum beültetéséhez. A kisőrlők és a nagyőrlők területének feltöltését a felső állkapocs és az arcüregek közötti területen végzik a szájsebészek. Az eljárás során az arcüreg megemelt nyálkahártyája alá helyezik a csontpótló anyagot, így az eredeti csont mennyisége és minősége hatékonyan módosítható. Az eljárás módja szerint megkülönböztetünk zárt és nyitott sinus liftet.

Csontpótló anyagok

– Mesterséges csontpótló anyag

A szintetikus csontpótló anyag teljesen biokompatibilis, mely ezáltal biztonságosan begyógyul, és szilárd csontozatot képez.

– Természetes csontpótló anyag

A természetes csontpótlást fertőtlenített állati eredetű csontszövettel végzik. A hozzáadott ásványi anyagok köszönhetően kiválóan beépül a páciens csontszövetéhez.

– Csonttranszplantáció

Saját csont átültetése esetén a páciens csontjából (leggyakrabban a csípő, a sípcsont, vagy az állkapocs területéről) ültetnek át egy darabot a pótlandó területre.

A csontpótló anyagok a szervezet részévé válnak 6-9 hónap alatt. Ezután már rizikó nélkül elvégezhető az implantáció.

A csontpótlás menete

1. A csonthiány megállapítása megfelelő képalkotó módszerrel (Ct felvétel)

2. A csontpótló beavatkozást helyi érzéstelenítésben végezzük, vagy altatásban így a páciens nem érez fájdalmat.

3. A beavatkozás, a módszer és a csonthiány mértékének függvényében, fél, vagy akár több órát is igényelhet.

4. A műtét utáni fertőzések kivédése érdekében a pácienseknek antibiotikumot, illetve fájdalomcsillapítót írunk fel.

5. Javasolt 2-3 napig pihenni. Javasolt a műtéti terület hűtése az orvos instrukciói alapján, mert előfordulhat arcduzzanat, elszíneződés.

6. Kontroll, varratszedés

Mit tilos tenni csontpótlás után?

• Szigorúan tilos nyomkodni, szívogatni az érintett területet, piszkálni a varratokat!
  • Kerülendő 2-3 hétig a megerőltető fizikai munka, és erős testedzés, hajolgatás, szaunázás.
  • Kerülendő befogott orral tüsszenteni

Mennyire biztonságos a csontpótlás?

A Sorridente rendelőjében kizárólag megbízható forrásból származó csontpótló anyagokat használunk.

A műtétet követően nem engedjük el a páciens kezét, folyamatosan kontrolláljuk a gyógyulási folyamatot.

A csontpótlás utáni fájdalom és duzzanat páciens függően okozhat kis kellemetlenséget, de természetes jelenség és jól kezelhető megfelelő módszerekkel (jegelés, fájdalomcsillapítás).