Fogágy szerepe és betegségei

A fogágy kifejezéssel gyakran találkoznak azok, akik rendszeresen járnak a fogorvoshoz és szívükön viselik a fogaik egészségét. A fog „ágyának” épsége ugyanis a fogazat jóllétének az alapja.

Mi az a fogágy?

A fog „ágya” a fogak rögzítésében és a csontra ható rágóerő közvetítésében játszik igen fontos szerepet, a fogak csontos rögzülési helyét jelöli. A fogmedernyúlványokban rögzülnek a fogak gyökérhártya rostok segítségével. Ezen rostok rugalmas rögzítésének köszönhetően rágás közben a fogak szabad szemmel láthatatlan és érzékelhetetlen elmozdulásokat tudnak végezni. Kezeletlen problémák esetén a fogágy megbetegszik, a krónikus ínygyulladás következtében a gyökérhártya rostok lebomlanak. Következményképpen a fog rögzítése meggyengül, ez pedig a fogak kilazulását és fogvesztést is okozhatnak.

Hogyan előzhetjük meg a fogágy megbetegedését?

1. A rendszeres fogászati kontrollvizsgálaton már az enyhe panaszok és elváltozások is orvosolva vannak, így nincs esélye a súlyosabb panaszok kialakulásának.
  2. A fogkő eltávolítása segít megelőzni az ínygyulladást, a fogszuvasodást és egyéb kellemetlen tüneteket.
  3. Dentálhigiéniai tanácsadás során a szakember segít a helyes fogápolási szokások kialakításában, mellyel kivédhető a fogak korai károsodása.

A kezeletlen fogászati problémák sajnos törvényszerűen a fogágy pusztulásához, tehát a fogak elvesztéséhez vezetnek. A fogágygyulladás (parodontitis) lassú, alattomos folyamat, aminek tapasztalataink szerint kevesen tulajdonítanak jelentőséget, amíg nem okoz fájdalmat. Ne várja meg, hogy a foga kimozduljon. Ahhoz, hogy a fogágy, az íny és a fogak sérülései orvosolva legyenek, mielőbb látogasson el a fogorvoshoz, így újra tökéletes lehet a mosolya. A Sorridente rendelőjében parodontológus kollégánk a legkorszerűbb módszerrel állítja helyre a fogágy egészségét.

Mi a parodontológia?

A parodontológia a fogat körülvevő szövetek megbetegedéseivel foglalkozik. Amikor a fogágy gyulladásban van, parodontitisről beszélünk. Ha gyulladt, vérző az ínye, kellemetlen szagú a lehelete, érzékeny a fognyak, erős a fogágy sérülésének gyanúja. Bízza magát szakemberre, keresse fel rendelőnket.  A modern lézeres parodontológiai kezelés igen hatékony és fájdalommentes módszer a fogágy helyreállítása során, amivel visszanyerheti szájüregi egészségét.

Kérjen időpontot konzultációra, előzzük meg együtt a nagyobb bajt.

Az állapotfelmérésen a fogorvos részletesen megvizsgálja a fogak, az íny és a szájüreg állapotát, szükség esetén panorámaröntgent készít annak érdekében, hogy feltárja a rejtőzködő problémát is. A feltárt problémákat a szakorvos kollégákkal megvitatja, és részletes kezelési tervet készít. A kezelési terv minden esetben tartalmazza a kezelések költségeit rejtett tételek nélkül.