A fogászati ellenőrzés és a várandóság- Miért fontos?

A fogászati ellenőrzés a várandósság során kiemelkedően fontos. A bekövetkező életmódbeli és hormonális változások a szervezet egészére, így a száj, az íny és a fogak állapotára is kihatással lehetnek. Aggodalomra azonban semmi ok, a terhesség, a megváltozott baktériumflóra, és a megszokottól eltérő táplálkozási szokás nemakadálya az orális egészség megtartásának.

A várandósság időszakában két fontos dolog van hatással a fogakra:
A hormonális és az étrendiváltozások

A hormonális változások gyengíthetik a fogakat és az ínyt. Várandósság idején, a megnövekedett ösztrogénszintnek köszönhetően megváltozik a fogágy hormonális háztartása és a nyál összetétele, ezért a fogakra könnyebben tapad plakk, vagyis fogkő, és az íny is érzékenyebbé válhat. Ebben az időszakban az ínygyulladás gyakoribb, mely fájdalmat, az íny vérzését és akár kilazult fogakat is eredményezhet.

Jelentős fogászati problémákat okozhat a gyakori hányás. A nyál mennyiségének megfogyatkozása, védőszerepének hiánya elősegíti a fogzománc károsodását. Ilyen esetben javasolt, hogy ne mosson fogat azonnal hányás után, csupán öblítse ki száját fluor tartalmú, alkoholmentes szájvízzel.

A várandósság alatt a hölgyek jelentős részénél megváltoznak az étkezési szokások. Jobban, vagy gyakrabban vágynak édes dolgokra. Sok esetben az émelygés érzését is a folyamatos rágcsálással igyekeznek enyhíteni. A fokozott cukorbevitel, a rágcsálásra való hajlam káros következményei többnyire elősegítik a szuvasodás kialakulását.

Ezek a jelenségek nem törvényszerűen kapcsolódnak a terhességhez, inkább a terhesség kellemetlen velejárói lehetnek, melyekre érdemes odafigyelni és megelőzni.

A fogászati ellenőrzés várandóság ideje alatt megelőzi a problémák kialakulását

A fogínygyulladás és a fogszuvasodás megelőzésének leghatékonyabb módja a kíméletes, ám alapos és rendszeres fogápolás. Az alapos fogmosás lehetővé teszi, hogy az ételmaradékokból kialakuló fogkő ne tudjon rátapadni a fogzománcra, és a gyulladást okozó baktériumok mennyiségét is jelentősen leredukálja. Kérjen időpontot  most dentálhigiénikusainkhoz

Miért kiemelten fontos ez?

A már kialakult, kezeletlen ínygyulladás súlyos parodontális problémákhoz vezethet. Parodontitis esetén ugyanis a károsodás már érinti a fogat rögzítő apparátus szöveteit is, az ínygyulladás mellett megjelenik a tasakképződés, majd az íny lehúzódása, és a csontszövet károsodása várható. Ez kezeletlen esetben a fog elvesztéséhez is vezethet.

A baktériumok ráadásul bejuthatnak a placenta véráramába és aktiválhatják a szülést kiváltó hormonokat (prosztaglandinok) is, ezáltal fennállhat a koraszülés veszélye. Ezenkívül, az ínybetegség a terhességi magas vérnyomás egyik okaként is szerepel.

A  baba és a kismama egészsége érdekében is , mindenképpen célszerű a fogászati ellenőrzés a várandóság ideje alatt! Javasolt mielőbb felkeresni a fogorvost annak érdekében, hogy az esetleges problémák felderítésre és orvoslásra kerüljenek. Természetesen, a fogászati ellenőrzés a várandósság előtt is szükségszerű, de elvégzése legkésőbb az első, vagy a második trimeszter idején javasolt. Az utolsó trimeszter időszaka a has mérete és a jellemző hátfájás miatt már nem ideális az esetleges kezelések elvégzésére.

Milyen beavatkozások végezhetőek a várandósság ideje alatt?

Bármilyen kezelés elvégzése lehetséges terhesség ideje alatt is. Szélsőséges kivételektől eltekintve, nincs kifejezett ellenjavallata a fájdalomcsillapításnak, és a fogröntgent is megfelelő védettség mellett, ólomkötény felhelyezésével biztosítják.

Kellő odafigyeléssel kivédhető, hogy a népi tévhit beigazolódjon, a sokszor hallott ijesztgetést kivédjük: “Egy gyermek, egy fog”.Ez a tévhit azon az elképzelésen alapul, hogy a magzat igényeinek kielégítésére anyja kalciumtartalékát vonja el. Azonban a fogászati kalcium nem része a “mobilizálható tartaléknak”. A várandós anyák fogai tehát nem válnak “törékenyebbé” szükségszerűen. A várandós és szoptató nők napi kalcium szükségleteit azonban ki kell elégíteni kalciumban gazdag ételekkel. Érdemes sok tejtermékeket (sajtok, joghurtok, tej stb.), vagy bizonyos szárított gyümölcsöket, magvakat (mandula, mogyoró, stb) fogyasztania.

Személyes vagy online konzultáció