Fogászati gócok

A fogászati gócok komoly problémákat okozhatnak. Egy fájó tünetegyüttes, vagy például krónikus ízületi panaszok esetén ritkán gondolnak arra, hogy egy beteg fog állhat a tünetek hátterében. Amennyiben panaszaink a kapott terápia ellenére nem enyhülnek, vagy újra meg újra fellángolnak, érdemes utána járni, nincs e fogászati góc a jelenség mögött. Egy tapasztalt, holisztikus szemléletű fogorvos feltárja a fogak, az alkalmazott fogászati anyagok (pl. amalgám) és a szervezet reakcióinak összefüggéseit és megoldást kínál a panaszok felszámolására.

Mik lehetnek fogászati gócok?

Fogideg gyulladása következhet be olyan külső hatásra, mely a fogat erősen károsítja, s a szervezet nem tudja rendbe hozni az elváltozást. Leggyakoribb esetek:

• fogszuvasodás szövődményei,
  • amalgám tömések,
  • bizonyos fogászati anyagok, pl. ragasztók
  • fogorvos okozta sérülések

Ilyenkor a károsodott fog fájdalmat jelezhet, vagy érzékenyen reagál külső ingerekre (hideg, meleg, cukros ételek, vagy rágáskor). Sok esetben a panaszok csak hosszabb idő után, vagy erősebb károsodás esetén válnak észlelhetővé.

Elhalt fog – rossz gyökértömés

Régen, az elhalt gyökerű fogak gondolkodás nélkül kihúzásra kerültek. A modern fogászati kezelések azonban lehetővé teszik a sérült gyökércsatornák megtisztítását és betömését. A rosszul kivitelezett gyökértömések viszont fogászati gócként panaszokat, gyulladásos folyamatokat okozhatnak.

„Idegen testek” okozta fogászati gócok

• impaktált, elő nem bújt fogak,
  • gyökérmaradványok,
  • implantátumok,
  •  granulómák, ciszták.

Az elő nem tört fogak (többnyire a bölcsességfogak), a beültetett implantátumok, a gyökérmaradványok, vagy a gyulladások is tudnak idegen testként hatni. Ezek folyamatosan terhelhetik az immunrendszert és kedvezőtlenül befolyásolják a szervezet önszabályozó képességét. Ráadásul, további veszélye például az impaktált fogaknak az, hogy körülöttük cisztás jellegű elváltozások keletkezhetnek, a környező csontszövet begyulladhat és elpusztulhat.

Fogínygyulladás

A fogíny gyulladása szintén lehet góc. Örökletes hajlam is állhat a háttérben, de főként az elégtelen szájhigiéné miatt alakul ki. Egy ilyen gyulladás (főként elhanyagolt esetben) képes kiváltani egyéb gyulladásokat a szervezetben (pl. az ízületekben, belső szervekben. A parodontitis tehát nem csupán a fogak és a fogíny állapotát rontják, de végső soron az általános egészségre is kihat, és rontja az immunrendszer hatékonyságát (túlműködést és alulműködést okozván).

Az állkapocs csont krónikus gyulladása

Bakteriális fertőzés kiválthatja az állkapocscsont idült gyulladását. Nehezen felismerhető elváltozás, azonban terápia nélkül a csontszövet felpuhulásával, elhalásával jár, súlyos szövődmények forrása lehet.

Az állkapocs ízület kóros állása

A szimmetria megbomolhat valamilyen trauma, rosszul méretezett fogpótlások, rendezetlen fogazat következtében. Ez olyan feszültséget eredményez, ami a távoli testrészekre is áttevődik. Sokféle fájdalom és egyéb ízületi probléma forrása lehet, ha az állkapocs ízület normál helyzete nem biztosított.

Összeadódó terhelések

Összeadódó terhelésről beszélünk, ha több tényező együtthatása áll fenn. Amikor például bizonyos fogászati anyagok, stresszhatások (elektroszmog, radioaktivitás), esetleg drogok, alkohol, környezeti mérgek, krónikus gyulladások, stb., mind-mind egyidejűleg, erős terhelést rónak a szervezetre.

A fenti elváltozások jól kezelhetőek, de fontos a mielőbbi beavatkozás. A rendszeres fogászati szűrővizsgálat során már az enyhe fokú elváltozások is felismerésre kerülnek és a személyre szabott terápia segítségével helyreállítható a fogazat egészsége.