Mit ehet foghúzás után?

Foghúzás ma már csak indokolt esetben történik szerencsére, amikor a fog valóban menthetetlen. A beavatkozás ráadásul teljesen fájdalommentes a modern fájdalomcsillapító módszereknek köszönhetően. Azonban, a foghúzás utáni seb odafigyelést és körültekintő ápolást igényel. Ezért nagyon fontos tisztázni, mit és hogyan ehetünk és mit kell elkerülni, ha szeretnénk szövődménymentes sebgyógyulást.

Mire figyeljen a fog kihúzása után?

Az étvágyunkat és az életvitelünket nem befolyásolja egy foghúzás, normál esetben nem szükséges diétába kezdeni, vagy szabadságra menni, viszont megszívlelendőek az alábbi tanácsok a foghúzást követő pár napig:

1. Víz ivása lehetséges a foghúzás után, ha a nyelés nem akadályozott.
  2. A foghúzást követően az első étkezéssel meg kell várni, míg az érzéstelenítő zsibbasztó hatása elmúlik, a harapási sebek elkerülése érdekében.
  3. Ne öblögessen, ne piszkálja a sebet, kerülje a seb oldalán történő rágást. A véralvadék kifejezetten hasznos a sebgyógyuláshoz.
  4. Kerülje a nagyon hideg és a forró ételeket, italokat.
  5. Kerülje a tejet és tejszármazékokat.
  6. Ne menjen szaunába, kerülje a szélsőséges hőmérsékleteket.
  7. Óvja magát kemény fizikai munkától, vagy sportteljesítménytől, ütésektől.
  8. Átmeneti fájdalmakra nyugodtan bevehet fájdalomcsillapítót, de az ajánlott mennyiséget vegye figyelembe. Nagy fájdalom, nem szűnő vérzés esetén értesítse fogorvosát haladéktalanul.
  9. Mindenképpen tartsa be a fogorvos személyre szabott instrukcióit a sebkezelésre és a kontrollvizsgálatra vonatkozóan

Mit nem ehet foghúzás után?

A nyitott seb igen kedvező feltételeket teremt a baktériumok számára, ezért érdemes minimum 4-5 napig kerülni:

• tejet és tejtermékeket (kivéve növényi eredetű termékek), mert az erjedés segíti a baktériumok elszaporodását a friss sebben.
  • tojást és tojást tartalmazó készítményeket a tejtermékekhez hasonló okok miatt.
  • az alkohol és a kávé fogyasztása értágító hatása miatt nem ajánlott.
  • nyers hús fogyasztása kerülendő a fertőzésveszély okán.
  • kerülendő az apró magvak, és azokat tartalmazó ételek, melyek beleragadnak a sebbe.
  • jégkocka szopogatása, jeges ital fogyasztása kerülendő.

Javasolt ételek foghúzás után

• Növényi tejből készült élelmiszerek
  • Péksütemények (magvak nélkül)
  • Tésztaételek (tejes, tejszínes szószokat kivéve)
  • Jól átsütött húsok, kis falatokra vágva
  • Grillezett zöldségek, saláta

Bármit is fogyaszt, ügyeljen rá, hogy ne legyen se túl forró, se túl hideg. Ha kérdése van, érdeklődjön bizalommal rendelőnkben, kollégáink szívesen segítenek.