Gyökérkezelés – amit érdemes tudni a témáról

Amikor szóba kerül a gyökérkezelés (endodontális kezelés) szükségessége, a páciensek elszomorodnak általában, mert csak annyit tudnak, hogy a beavatkozással „kiidegelik, meghal” a fog. Azonban, jó tudni, hogy bár a fog sejtjeit tápláló fertőzött idegkamrát és szöveteket valóban eltávolítják ilyen esetben, a fog hosszú távú megtarthatóságának (kihúzás helyett) ez egy jó alternatívája. Kezelés nélkül a szuvasodás továbbterjedhet, a gyulladás érintheti a csonthártyát, visszafordíthatatlan károkat okozhat az állcsontokban is. A kórokozók akár a véráramba is bejuthatnak, ahol további egészségügyi problémákat okozhatnak.

Miért szükséges a gyökérkezelés?

Először is fontos tisztában lenni azzal, hogy a fogakat a fog belsejében (fogbél) található erek és idegek táplálják. Ezek továbbítják az ingerületeket, melyek sérülés esetén fájdalmat jeleznek. Amennyiben az idegeket tartalmazó fogrész megfertőződik, begyullad, a fog elhalhat. Mi okozhat sérülést? A leggyakoribb okok:

• Nagyobb fogszuvasodás
  • Mechanikai, vagy kémiai jellegű sérülés

Milyen tünetek utalnak a gyökérkezelés szükségességére?

• evéskor, vagy spontán jelentkező lüktető, nyilalló fájdalom
  • érzékenység hideg és meleg italok, ételek fogyasztásakor
  • gennyes gyulladás, tályog az ínyen, esetleg fogból szivárgó genny

Hogyan történik a kezelés?

Mint minden fogászati beavatkozás, a gyökérkezelés is specifikus szakértelmet kíván.

A beavatkozás helyi érzéstelenítésben történik, nem kell aggódni a fájdalom miatt.

A Sorridentében mind a modern eszközök, mind a szakértelem biztosítva van a sikeres beavatkozáshoz. Menete:

• Miután a fogorvos megnyitja a fogbélüreget, a sérült, fertőzött idegeket és ereket eltávolítja, a gyökércsatornákat megtisztítja, szükség esetén tágítja, formázza.
  • A sérülés mértéke és a fog típusa szerint eltérő lehet az eljárás menete, de minden esetben személyre szabottan történik, speciális eszközök használatával.
  • Általában több alkalom szükséges a kívánt eredmény eléréséhez. A fogorvos átmenetileg gyógytömést alkalmazhat a gyulladás megszüntetése érdekében a végső tömés elkészítése előtt.
  • A folyamat végén speciális tömőanyaggal betömi az így keletkezett üreget, ezáltal a fog visszanyeri struktúráját.
  • Ha szükséges a fog szerkezetének megerősítése, fémcsapo(ka)t is helyezhet a fogorvos a fogcsatornába, vagy javasolhatja fogászati korona felhelyezését.