Keresztharapás

Mi a keresztharapás? Miért fontos a fogazat rendezése, sorba állítása, az optimális harapás biztosítása? Természetesen esztétikai szempontból sem előnyös a keszekusza fogazat, a torlódott fogak, vagy nagy hézagok látványa. Ennél azonban még fontosabb a funkcionális eltérések rendezése. A jó rágás ugyanis a jó emésztés előfeltétele.

Milyen problémékat okoznak a harapási rensellenességek?

– A fogak helyzetéből adódó harapási rendellenességek sok esetben funkcionális problémákat idéznek elő. Kezelés hiányában a fogak nem tudják betölteni a sem táplálék feldolgozásában, sem a beszédhangok megformálásában szükséges szerepüket.

– A fogazat és a harapás eltérései idővel az állkapcsok normál pozícióját is befolyásolják, ami túlterhelődésüket és egyéb egészségügyi problémákat is okozhatnak. A nem megfelelő terhelés állandó arc-, és fejfájást, állkapocsizületi problémákat, gyulladást, kattogást, akár ficamot is okozhat.

A fogszabályzó kezelés célja tehát nem pusztán az esztétikai korrekció, hanem egyúttal a fogak funkcióbeli eltéréseinek, valamint a harapási rendellenességek helyreállítása.

Hogyan ismerhető fel egy harapási rendellenesség, például a keresztharapás?

A harapás akkor tekinthető normálisnak, ha az állkapcsok egymáshoz viszonyított helyzete ideális, a fogak megfelelően érintkeznek egymással. Ideális esetben a felső fogak 1,5- 2 milimétert takarnak az alsó fogakból zárt száj esetén.

Harapási rendellenesség esetén az alsó és felső állkapocs fogai nem érintkeznek ideális módon egymással, ezáltal a fogak nem tudják teljesíteni maradéktatlanul a funkciójukat.

Az egyik leggyakoribb rendellenesség a keresztharapás: ilyenkor az alsó fogsor rásimul a felső fogsor fogaira. Ez a probléma a fogsor bármelyik részén előfordulhat, és komoly íny- vagy fogágybetegségeket is előidézhet. A “bulldogharapás”-ként ismert eltérés esetén jól látható a frontfogaknál ez a jelenség. A helytelen állásból adódó panaszok, a gyulladások súlyos egészségügyi szövődményekkel is járhatnak, és az emésztést is hátrányosan befolyásolhatják.

A fogorvos javaslata az, hogy mielőbb kezeltessük ezeket az eltéréseket, mielőtt súlyosabb gondokat, fogaink elvesztését okoznák.

Mikor javasolt a fogak szabályozása?

Általában gyermekkorban javasolt megkezdeni a fogszabályzást, de igen látványos eredményt lehet elérni felnőtteknél is a modern fogszabályzó készülékekkel.

A rendezetlen fogak, fogsorok helyreállításának célja minden életkorban a fogak és az állkapocs hosszú távú egészségének megőrzése, és megfelelő működésük biztosítása. Az esztétikus mosoly elérése is csak úgy lehetséges, ha megszüntetjük a kusza fogazat, vagy a harapási rendellenesség okozta anomáliákat.

Várjuk szeretettel rendelőnkben, kérje fogszabályozó szakorvosaink véleményét.