Okozhat betegségeket a rossz szájhigiénia?

A rossz szájhigiénia nem csak esztétikailag rontja fogaink kinézetét, de súlyos egészségügyi problémákat is előidézhet.

Hogyan tartsuk fenn a jó szájhigiéniát?

A rutin kialakítása megkerülhetetlen. Minél korábban – már gyermekkorban – beépül a mindennapunkba a szájápolás, annál egyértelműbben végezzük el ezt a fontos, egészségünket is védő feladatot. Mire ügyeljünk?

Rendszeresség: legalább napi két alkalommal (melyből az esti elhagyhatatlan) mossunk fogat.

Helyes technika: alapos és jó technikával végzett fogmosással megelőzhetjük a fogkő kialakulását. A plakk, vagyis a megkövesedett fogkő előbb-utóbb a fog szuvasodásához, ínygyulladáshoz, kellemetlen szájszag kialakulásához vezet. Rendelőnkben elérhető a helyes fogmosási technika megtanítása, munkatársaink szívesen segítenek Önnek!

Megfelelő fogápolási szerek és eszközök: hatalmas a választék a boltokban, sokakat tévútra visz a reklámokban látottak is. Azonban jó tudni, hogy személyre szabott szempontokat, meglévő sajátosságokat kell figyelembe venni a vásárlásnál. Kérjen tanácsot fogorvosától, vagy a dentálhigiénikustól, ha még nem találta meg az Ön számára legideálisabb fogápolási eszközöket és jó minőségű termékeket. Legyen szó fogkrémről, szájvízről, vagy fogkeféről, forduljon bizalommal dentálhigiénikusainkhoz tanácsért.

Használjon fogköztisztító eszközöket: a fogselyem és a fogköztisztító kefék használata hozzájárul a fogazat egészének a teljes körű tisztán tartásához. A fogközökben ragadt maradékok ugyanis fogkefével nem taválíthatóak el, vagy legalábbis nem maradéktalanul.

Vegyen részt rendszeres fogászati szűrővizsgálaton: évente kétszeri ellenőrzéssel megelőzhető a súlyosabb elváltozások kialakulásának esélye.

Milyen betegségeket okozhat a rossz szájhigiénia?

A rossz szájhigiénia melegágya lehet különböző betegségeknek. Megfigyelések és kutatások igazolták, hogy számos betegség hátterében állhat az elhanyagolt fogazat, íme néhány példa:

• Immunrendszer és szájhigiénia

A szájhigiénia alapvető fontosságú a betegségek megelőzése és az immunrendszer erősítése érdekében. A szájban elszaporodó kórokozók ugyanis az emésztőtraktusba és a légutakba is akadály nélkül továbbjutnak, s megbetegíthetik a szervezetet, gyengítik az immunvédekezést.

• Szív- és érrendszeri betegségek

Bizonyos szívbetegségek hátterében ugyanaz a baktérium áll, mint az ínygyulladás esetében.

• Daganatos elváltozások

Kutatások szerint a fogínybetegségben szenvedőknél nagyobb eséllyel alakulhat ki rákos megbetegedés, mivel az ínygyulladás állapota elősegíti a rákkeltő nitrozamin nevű anyag termelődését.

• Tüdőgyulladás, légúti megbetegedések

Az elhanyagolt szájban, foglepedékben elszaporodott baktériumok, vagy az éjszakára szájban hagyott letisztítatlan műfogsor elősegítik a baktériumok elszaporodását, ami akár tüdőgyulladást, egyéb légutakban jelentkező gyulladásokat eredményezhet.

• Alzheimer kór

Demenciában elhunytaknál megállapították, hogy az érintettek agymintáiban magas volt az ínygyulladást okozó P. gingivalis nevű baktérium szintje. Az elhanyagolt fogazat miatt kialakuló fogínygyulladás tehát elősegítheti ezen baktérium véráramba kerülését, agyhoz jutását, ahol így az idegsejtek halálát, emlékezetvesztést idézhet elő.

• Terhességi mérgezés

A várandós kismamák esetében a szájüreg és a fogíny egészsége kiemelten fontos. Vizsgálatok rámutattak arra, hogy összefüggés van a terhességi mérgezés kialakulása és az ínygyulladás között.

A Sorridente mottója a megelőzés: Gondoskodjunk minden nap az egészséges szájhigiéniáról és fogazatunk hosszú távú megőrzéséről.