Rossz tejfog

A tejfogakkal kapcsolatban sok a tévhit. A rossz tejfog pedig nem lehet dilemma. Sokan nem tartják fontosnak a szájhigiénét gyermekkorban, a tejfogak jó állapotának megőrzését. Pedig a rossz tejfog kihatással lehet a később előbújó maradandó fogak állapotára, ezért mindenképpen érdemes tisztában lenni pár dologgal.

Sokszor halljuk a rendelőben, hogy „a gyermek tejfogai gyorsan romlottak, hiába mosták a fogait”.

A tévhitek miatt a legtöbb esetben ez csak esztétikai szempontból zavarja a szülőket, mert azt hallották, hogy nincs szerepe a tejfogaknak igazából, úgyis kiesnek nemsokára. Tudni kell azonban, hogy komolyabb problémákat is okozhat az erősen sérült, vagy gyökeréig lepusztult tejfog. Kizárólag szakember tudja felmérni, hogy a helyfenntartó szerep miatt érdemes-e megtartani a károsodott tejfogat, vagy a kihúzással lehet elejét venni a súlyosabb panaszoknak.

A rossz tejfog tünetei

Sok esetben nem ad panaszt, érzékenységet egy rossz, lekopott tejfog. Azonban lehetséges, hogy a károsodás következtében gyulladás jön létre, ami jó esetben felszínre tör és kiürül. A rosszabb eset, amikor kis pattanás szerű, vagy nagyobb gennyes göb keletkezik az ínyen, ami nem tud kiürülni. Ha a foggyulladásból kiinduló genny nem tud felszínre törni, feldagadhat a gyermek arca, belázasodhat, csonthártyagyulladás is kialakulhat.

Rossz tejfog kezelése

A fenti tünetek esetén semmiképpen nem szabad halogatni a fogorvos felkeresését, mivel csak a fogak vizsgálatával lehet eldönteni, hogy a lepusztult fogak maradványait meg lehet-e tartani, vagy az elfeketedett gyökereket ki kell-e sürgősen húzni. A tejfogaknak ugyan van helyfenntartó szerepük, de bizonyos esetekben ezt felülírja a súlyosabb panaszok kialakulásának kockázata.

Fél a gyermeke a fogorvostól?

Természetes, hogy a gyerekek félnek mindentől, ami számukra ismeretlen, s netán még fájdalommal is járhat. Ezen át kell őt segíteni türelemmel. Már előre érdemes beszélgetni arról mi és hogyan fog történni a rendelőben. A Sorridentében a fogorvosok nagy türelemmel kezelik a kisgyerekeket és szívesen megmutatják nekik az eszközöket, amivel dolgoznak. A beszélgetés hatására a gyerekek szorongása enyhül, így engedik a kezelés elvégzését sírás nélkül. Ráadásul, a fájdalom kivédésére injekció adásakor gyümölcsös ízű zsibbasztó zselét használnak, amivel kivédhető a fájdalomérzet.

A fogorvosok jó tanácsa

• Ép fogazat meglétekor is javasolt kisgyermek esetében ellátogatni a rendelőbe, hogy a felesleges félelmeknek elejét vegyék. Ha nem problémás esetben történik meg az első vizit, a gyermek könnyebben megérti a fogorvos segítő szándékát és elfogadja a szükséges beavatkozásokat.
  • Ügyeljen a gyermek fogazatára már a tejfogak kibújását követően. 8-10 éves korukig segítse őket a fogmosáskor, mert a kézügyességük sokáig nem elegendő a jó technikájú, alapos fogtisztítás kivitelezéséhez.
  • A gyermekek folyadékszükséglete nagy, amihez megfelelő mennyiségű innivalót kell biztosítani. A gyerekek nagyon szeretik az üdítőitalokat, azonban a fogaik védelme miatt kerülendő a sok cukros folyadék.  Már kiskorban javasolt a víz ivására szoktatni őket, az édes innivaló minél ritkábban kerüljön az asztalra.
  • Édes nassolni valók csak fő étkezések után legyenek elérhetőek a gyermek számára, s utána ne feledkezzen meg a fogmosásról.