Az implantátum gondozása

Az implantátum gondozása igen fontos. Csakúgy, mint a saját fogat, az implantátumot is gondozni kell ahhoz, hogy minél tartósabb
és hosszú életű maradjon.

Miért fontos az implantátum gondozása?

A fogászati implantátum, vagyis a csontba ültetett „műgyökér” egy fantasztikus lehetőség a hiányzó fogak pótlására, vagy a csúszkáló, kivehető fogsor stabilizálására.

• Miután az implantátum az állcsontban rögzül, különösen fontos, hogy a csont egészsége ne sérüljön, ne keletkezzen benne gyulladás, melynek következményeként az implantátum körüli szövetek leépülnek, így az implantátum kilazulhat, kilökődhet.
  • A szájhigiéné betartása, a fogak tisztán tartása kiemelt jelentőségű a műgyökér beültetése utáni időszakban azért, hogy a baktériumok jelenlétét minimalizáljuk a szájüregben.
  • A fogpótlásnak és környezetének védelme elsődleges szempont a teljes fogazat egészségének megtartásában.
  • A szájhigiéné fenntartásával a beavatkozás utáni gyógyulási idő lerövidül, és az optimális becsontosodás biztosítja a fogimplantátum hosszú távú megtarthatóságát.

Hogyan gondozzuk az implantátumot?

• A táplálkozás során felgyülemlett lepedéket ugyanúgy el kell távolítani, a fogkoronáról és környezetéből, mint saját fog esetében. A koronát körülölelő ínyt úgy tudjuk csak megvédeni a gyulladásoktól, ha rendszeresen fogat mosunk. A legalább napi kétszeri fogmosás és a fogköztisztító eszközök helyes használatával megelőzhető, hogy az implantátum körüli íny megbetegedjen, és a kialakuló gyulladás csontpusztulást eredményezzen. Az elhanyagolt szájhigiénia a csontpusztulás egyik leggyakoribb oka, ami miatt veszélybe kerülhet az implantátum megtarthatósága. A megfelelő fogselyem és fogmosási technika kiválasztásához kérje ki a fogorvosa véleményét.
  • Javasoljuk a dohányzás abbahagyását már a beavatkozás előtt! A fogbeültetést követően a dohányosoknak sokkal nagyobb az esélyük a műtéti sebfertőzésre. A dohányzás nemcsak hátráltatja a sebgyógyulást, de nagy mértékben veszélyezteti a fogbeültetéshez szükséges csontpótlás sikerét is. Az immunrendszer működésére is kedvezőtlen hatást gyakorol a dohányzás, így növeli a fertőzések kockázatát.
  • Az antibakteriális szájvizek segítségével hatékonyan lehet védekezni a szájüregi baktériumok ellen, de semmiképpen nem helyettesíti a szájvíz a napi szintű, alapos fogmosást és a fogselyem használatát.
  • A fogászati kontrollokon való rendszeres megjelenés lehetővé teszi az implantátumok és a fogazat állapotának figyelemmel kísérését. A fogorvos ilyenkor ellenőrzi a fogimplantátum rögzítettségét és a fogíny egészségét. A vizsgálat során szükség esetén röntgenfelvétel készül, melyen jól látható, hogy az implantátum megőrizte-e funkcionalitását.
  • Az ételmaradványokból, nyálból és baktériumokból álló fogkövek a mesterséges foggyökereket sem kímélik. Rendszeres fogkő-eltávolítással megelőzhető az implantátumok körüli szövetek sérülése, a gyulladás kialakulása.
  • A szövődmények elkerülése érdekében tehát a legfontosabb feladat a szájhigiénia fenntartása helyes fogmosással, a fogköztisztítók rendszeres használatával, és a fogászati ellenőrzésen való megjelenéssel.