Koraszülés és a fogak egészsége

Bár nem gondolnánk, de még a koraszülés kockázata is kapcsolatban áll a fogak egészségével.

Fogászati gócok című cikkünkben részletesen írtunk már arról, hogy milyen kihatással lehet szervezetünk egészére egy elhanyagolt fogbetegség, egy gennyes góc, vagy a hosszú időn át fennálló ínygyulladás. Sok esetben a fájdalmat nem okozó, de krónikusan fennálló gyulladások okozzák a súlyos megbetegedéseket, vagy járhatnak sajnálatos következménnyel. Ezért sem ajánlott várni a rossz fogak kezelésével, s kizárólag esztétikai szempontokra hivatkozni.

Miért okoz a rossz fog betegségeket?

A fogászati gócok, a gennyzacskók hemzsegnek a baktériumoktól és különféle toxinoktól, amelyek a véráramon és a nyirokkeringésen keresztül a szervezet távoli helyeire is könnyen eljuthatnak, s ott gyulladásokat, gócbetegségeket okoznak.

Ilyen jellegű fertőzés kialakulhat krónikus ínygyulladás, rossz gyökértömés, csontban maradt fog körüli ciszta, vagy granuloma miatt is.

Az egyik leggyakoribb góc a fogágytasak (parodontális tasak). Ez a gennyes gyulladás azért veszélyes, mert a gyulladt fogíny körül rágáskor és fogmosáskor könnyen szóródnak a baktériumok. A parodontális betegségben szenvedők esetén ezért jellemző a szív és keringési betegség, az agyvérzés, vagy az érelmeszesedés kockázata.

Koraszülés és a fogak

A várandósság során különös hangsúlyt kell fektetni a fogápolásra, mert a hormonális változások miatt a nyál összetétele is megváltozik és duzzadtabb az íny. Az elhanyagolt szájhigiéné elősegíti a gyulladások létrejöttét, melyek a vérammal a fejlődő magzatra is káros hatással lehetnek. Megnőhet a koraszülés veszélye, amiért a fogágygyulladás során felszabaduló prosztaglandin a felelős, ami elősegíti a méhizom összehúzódását, az pedig koraszüléshez vezethet.

Hogyan előzzük meg a fogágybetegség?

Miután a fogágybetegség a fogakat tartó szövetek gyulladása, így a főszerep a megelőzésé.

• Tisztítsuk rendszeresen fogainkat. Használjunk fogköztisztító eszközöket és fogselymet is az alapos tisztaságért.
  • Látogassunk el a fogorvoshoz egy alapos szűrővizsgálatra, hogy a kezdeti fogbetegségek mielőbb orvosolva legyenek, s ne lehessen súlyosabb következménye egy esetleges foggócnak.
  • Ne feledkezzünk el a fogkövek eltávolításáról sem fél évente!

Jó hír, hogy alapos fogápolással és a rendszeres fogászati ellenőrzés segítségével megelőzhetjük a problémákat a várandósság ideje alatt is. Várjuk szeretettel rendelőnkben.