Vírus a szájban

Vírus, vagy baktérium okozta fertőzés gyakori vendég lehet a szájban, ha nincs megfelelő szájhigiénia.

Fertőzéses eredetű szájnyálkahártya-gyulladások

Vírus okozta fertőzés – afta

Az aftás szájnyálkahártya-gyulladás főképp vírusok által okozott, fertőzéses eredetű betegség. Ez a kellemetlen jelenség magas lázzal, a szájnyálkahártya és az íny kisebesedésével, gombostűfejnyi fekélyekkel jár. A fájdalmas afták miatt a panaszok jellemzőek: a szúró fájdalom akadályozott folyadék- és táplálékfelvételt, nyelési nehézséget okoz. Ez különösen gyermekeknél eredményezhet súlyosabb következményeket, mert az említett tünetek miatt a betegség az evés és ivás elutasításához, tehát kiszáradáshoz is vezethet. A gyógyulás 1-2 hetet vesz igénybe, amíg igen fontos biztosítani a szükséges folyadékbevitelt, hogy elkerülhető legyen a kórházi kezelés.

Az afta megjelenési formái:

Az aftás szájnyálkahártya-gyulladás általában izoláltan jelentkezik, de nem ritka a testszerte jelentkező hólyagos bőrtünet is.

A szájnyálkahártya-gyulladás kórokozói

• Az 1-es típusú herpes simplex vírus okozta megbetegedés izolált infekció. Az aftás szájnyálkahártya- és ínygyulladást okozó fertőzés a népesség nagy részét érinti. A betegség cseppfertőzéssel terjed, gyakran már gyermekkorban átesünk rajta.
  • A Herpes családba tartozó varicella-zoster vírus okozta bárányhimlő hasonló tünetekkel jár. Testszerte és a száj nyálkahártyáján viszkető hólyagok, majd pörkös bőrtünetek jellemzőek, melyek lefolyása szintén kellemetlen panaszokat okoz és időigényes lehet.
  • A kéz-láb-száj betegség kórokozója az A típusú Coxsackie-vírus, mely cseppfertőzéssel terjed. A betegséget hőemelkedés, láz kísérheti, a tenyéren és talpon vörös foltok, fekélyek jelenhetnek meg. Ebben az esetben a szájnyálkahártya-fekélyek túlnyomórészt a szájüreg hátsó részére, illetve a garatfalon, szájpadláson lokalizálódnak, ami különösen megnehezíti a megfelelő folyadék és táplálék bevitelt. A kéz-láb-száj betegség lefolyása során kialakuló fel nem szakadó hólyagokat gyakran tévesen bárányhimlőnek vélik.

Kezelés és ápolás

1. A fájdalmas panaszok miatt elsődleges fontosságú a fájdalom szakszerű csillapítása, mely egyben gyulladáscsökkentő hatást is célozhat.
  2. A fertőtlenítő és hűtő hatású készítmények lokális alkalmazása segít megelőzni a nyálkahártya-fekélyek felülfertőződését, a tünetek súlyosbodását.
  3. Hámosító hatású gélekkel, spray-k használatával támogathatják a fekélyek behámosodását, gyógyulását.
  4.  Elengedhetetlen a szükséges folyadékbevitel a kórházi ápolás szükségességének elkerülése érdekében. Amennyiben a gyermek tartósan elutasítja a folyadékot és az ételt, infúziós kezelés indokolt a kiszáradás elkerülése érdekében.

A legfontosabb a panaszok mielőbbi és szakszerű ellátása, ha szükséges szakorvosi segítséggel.