Fogcsikorgatás oka, tünetek, terápia

A bruxizmus, vagyis a fogak csikorgatása főleg éjszaka jelentkező probléma. Sokakat érint ez a jelenség, korra és nemre való tekintet nélkül. Sajnos, még mindig tisztázatlan számos kérdés körülötte, különös tekintettel annak okaira és eredetére.

1. Mi az a fogcsikorgatás avagy bruxizmus?

bruxizmus egy funkcionális rendellenesség, mely során a rágóizmok tudatos irányítás nélkül összeszorítják a felső és az alsó fogsort. Ez az erőhatás rendkívüli terhelést ró a fogakra, jóval nagyobbat, mint normális rágás esetén. A fogcsikorgatás terápia egy csapatmunka eredménye.

2. Melyek a bruxizmus tünetei?

A fogcsikorgatással küzdő embereknek hasonlóak a tünetei:

– Visszatérő fájdalom az állkapocsban, az arcon, a halántéknál, a fül előtt.

– Az állkapcsi ízület recsegő, kattogó hangot ad, mozgása korlátozódik, fájdalom jelentkezik. Előrehaladott esetben az állkapocs kiakadhat, a szájat se kinyitni, se bezárni nem tudja a páciens.

– A fogak túlérzékenysége jelentkezik, felületük lekopása, extrém esetben teljes eróziója észlelhető.

– A fogak állása, helyzete megváltozhat, és egyes fogak ki is lazulhatnak.

3. Mi okozza a bruxizmust?

– A stressz és a szorongás gyakori oka a bruxizmusnak

– Magas tömések, rosszul elkészített hidak, koronák

– Rossz harapás, saját fogak nem megfelelő illeszkedése

Ezen leggyakoribb okokon kívül, az alkohol és a dohányzás, endokrin rendellenességek vagy akár neurológiai rendellenességek is szerepelhetnek a kiváltó tényezők között

4. Hogyan diagnosztizálják?

A fogcsikorgatást leggyakrabban a (házas)társ hallja meg és figyelmezteti az érintett személyt.

A fogorvos számára egyértelműen kiderül a probléma például egy szűrővizsgálat keretében, hiszen a fogak dörzsölése, szorítása okozta kopások miatt a fogak érzékennyé, törékennyé válnak.

Az arcfájdalmakra, állkapocsfájdalmakra panaszkodó páciensnél szintén könnyen beazonosítható a fogcsikorgatás jelensége.

Bár a bruxizmus  általában éjszaka fordul elő, akadnak olyan betegek is, akik a nap folyamán fogaikat para-funkcionális tevékenységekhez használják főként feszült lekiállapot esetén. Ilyenkor nappali bruxizmusról beszélünk. A nappal jelentkező megnyilvánulás megterhelő rágóizom aktivitással jár, ez könnyen vezet fejfájáshoz, arcizom fájdalmakhoz, fülzúgáshoz is.

Kérjen időpontot

5. Fogcsikorgatás terápia:

Kezelése nagyon összetett folyamat, komplex terápiás szemlélettel rendelkező szakember illetve szakemberek tudják ellátni az ilyen panaszokkal rendelkező pácienst. A terápia sikere a páciens, és a különböző szakterületek szoros együttműködésén múlik : (fogorvos, fogtechnikus, manuálterapeuta, pszihológus ). Elsődlegesen meg kell határozni a fogcsikorgatás okát. Ez alapján a szakértő team pontos kezelési terv alapján elkezdi a rehabilitációt .

Ha valaki csak a fogainak a felszínét szeretné megóvni,  akkor van lehetőség tüneti kezelésre is, éjszakai harapásemelő sín formájában. Fontos tudni, hogy ez nem fogcsikorgatás terápia !

Ha további kérdése van írjon nekünk és segítünk:  info@visagedental.hu