IQ, vagy EQ? avagy kiből lehet jó fogorvos? Jó, ha empatikus a fogorvos?
Ha egy fogorvoshoz szívesen járnak a páciensek, annak híre megy. A legjobb reklám a szájról-szájra terjedő ajánlás. Egy jó fogorvosért sokan még vidékről is hajlandóak a fővárosba utazni, vagy éppen fordítva. De vajon mi a kulcsa annak, hogy kiben bíznak igazán a páciensek? Mert bizony, hiába a magas szakmai tudás, nem feltétlenül tolonganak minden elismert szakember ajtaja előtt … Miért van ez?
Felvetődik a kérdés, vajon elegendő a kiemelkedő IQ (értelmi intelligencia) ahhoz, hogy valakiből nem csak sikeresen vizsgázott, de keresett orvos is legyen? Mára számos vizsgálat igazolta, hogy bizony az empátiára épülő foglalkozások űzéséhez pont annyira szükséges a magas EQ (érzelmi intelligencia) is.
Az ember összetett személyiség, s az érzelmek jelentősége nem elhanyagolható. Ha nem lennének fontosak olyan szempontok, mint megértő, türelmes, odafigyelő magatartás, akár robotok is végezhetnék a kezeléseket. Még ebben a felgyorsult, digitalizált világban is óriási jelentősége van annak, hogy a szaktudás mellett érzelmi biztonságot is nyújtson egy fogorvos a páciensei számára. Csak akkor lehet sikeres kimenetelű egy kezelés, ha kialakul a feltétel nélküli bizalom orvos és páciense között. Nincs az a garancia, ami ezt felülírhatná. Ezt viszont csak olyan szakemberek képesek megadni, akiknek magas az érzelmi intelligenciájuk is.
Milyen képességeket rejt az EQ?
Az érzelmi intelligencia azon képességek együttese, melyek által a saját és mások érzelmeit is megfelelően értelmezzük. A kellő és elfogulatlan önismeret segíti mások érzelmeinek hatékony kezelését, ami a gyógyító munkának ugyanolyan fontos része, mint az oki és tüneti terápia. Ezek együttese segíti a páciensek eredményes gyógyulását és mielőbbi felépülését.
A fejlett érzelmi intelligenciával rendelkező szakemberek:
– érzékenyek mások igényeire, nem veszik semmibe a félelmeiket,
– kerülik a fellengzős szakzsargonokat, érthetően kommunikálnak,
– kollégáikat tisztelik, munkájukat elismerik, s képesek motiválni őket,
– szívvel-lélekkel, odaadással végzik munkájukat.
Jó hír: az EQ fejleszthető!
A kutatások szerint, az IQ nehezebben fejleszthető, mint az EQ. Az érzelmi intelligenciát legkönnyebben gyermekkorban lehet alakítani, melyben a mesélés, a beszélgetések nagy szerepet játszanak. Az érzelmekről való őszinte társalgások segítik a gyermekeket érző emberré válni. Az EQ-t a megélt tapasztalatok fejlesztik, mely során kialakul az érzelmek feldolgozásának képessége. Csupán így alakulhat ideális módon az önismeret, a döntések meghozatalára való képesség. Ezáltal tehetünk szert kellő önuralomra, kitartásra, és a társas kapcsolatainkban, munkánkban oly fontos beleérző képességre.