A szájüregi daganatok és tünetei

A szájüregi daganatok sok esetben túl későn derülnek ki, pedig az egyik legkönnyebben megállapítható tumoros elváltozások közé tartoznak.

A legújabb tendenciák szerint, sajnálatos módon mind a férfiaknál, mind a nőknél gyakorivá vált a betegség előfordulása, főként az ötven év körüliek körében.

A szájüregi daganatok rizikófaktorai

Kockázatot jelent többek között:

– a rossz szociális helyzet, az egészségtelen táplálkozás

– az elhanyagolt szájhigiénia, rossz állapotú fogazat

– a túlzott dohányzás és alkoholfogyasztás

Miután a szájüregben előforduló tumorok következtében kialakuló szövődmények gyakran elhalálozáshoz vezetnek, a fogorvosok kiemelt figyelmet fordítanak a szájüregi daganatok szűrésére.

Hogyan fedezhetőek fel a szájüregi daganatok a fogorvosnál?

A szájüreg vizsgálata mindenkor alapos megtekintéssel és tapintásos vizsgálattal kezdődik. Szükség esetén fogászati röntgenfelvételt készítenek az állkapcsokról és a fogakról.

A felderített és kiszűrt anomáliák szakirányú ellátást igényelnek, ezért a betegeket a fogorvos továbbküldi a megfelelő szakorvoshoz, aki szövettani vizsgálattal (biopszia) megállapítja, hogy a tumorgyanús elváltozás hátterében daganatos sejtburjánzás áll-e.

A pontos meghatározás és diagnózis felállítása érdekében az egyéb vizsgálatok kiterjedhetnek a garat tükrözésére, a daganatos sejteket kimutató érfestésre, komputertomográfiás (CT) és mágneses rezonanciás (MR) felvételek készítésére is.

Jó hír a fentiek ellenére, hogy a szájban lévő tumoros elváltozások és az úgynevezett daganatot megelőző állapotok már kezdeti stádiumban is jól felismerhetőek, így a gyógyulás esélyei jócskán megnőnek a korai felismerés esetén.

Milyen tünetekkel jár a szájüregi daganat?

A panaszok megjelenése összefügg általában a fogak rossz általános állapotával, mert sokan csak az elhúzódóan nem szűnő problémák esetén fordulnak szakemberhez.

– nem gyógyuló fekélyek, bevérzések, fehér vagy vörös elszíneződés

– fájdalmas, vagy akár fájdalmatlan sebek hosszú idejű fennállása szájban, torokban

– csomó, illetve duzzanat az ajkakon, szájüregben, torokban,

– nehézkes, fájdalmas rágás vagy nyelés,

– zsibbadtságérzet a szájban, vagy a torokban.

A diagnózis egyértelmű felállítása szakorvosi vizsgálatot igényel, mivel a fenti tüneteket akár gyulladás, vagy fertőzés is okozhatja.

Hogyan lehet javítani a szajüregi daganatok gyógyulási esélyein?

1. A félévenként ajánlott fogászati szűrővizsgálat kiterjed a szájüregi tumorok szűrésére is, ezért járjunk el rendszeresen a fogorvoshoz.

2. Alapos és helyes fogápolással, a szájhigiénia fenntartásával nem csupán fogaink egészségére vigyázunk, de a szájüregi daganatok esélyét is csökkentjük.

3. Önvizsgálattal is segíthetjük a problémák mielőbbi felderítését. Ha gondosan átnézzük fogmosás után az ajkakat, az ínyt, a szájpadlást, és a nyelv körüli területet, akkor idejekorán észrevehetjük az elváltozásokat (fehér folt, fekélyszerű elváltozás, szemölcsszerű képződmény, gyógyulni nem akaró afta, szöveti megvastagodás. Kétség esetén, nem múló panaszokkal érdemes milőbb orvoshoz fordulni.

4. Szokjon le a dohányzásról, fogyasszon minél kevesebb alkoholt.