A szájüregi vérzés egyéb okai

A szájüregi vérzés egyéb okai lehetnek például a nyelőcső, a légcső, vagy a gyomor vérzése, ami sok esetben a szájüregben ad tünetet. Ez a szerencsésebbik eset, mert megkönnyíti a probléma felismerését, de mindenképpen érdemes haladéktalanul szakemberhez fordulni. A fogorvosi fizikális és eszközös vizsgálat gyorsan fényt derít a vérzés okára, melynek függvényében meghatározható a terápiás javaslat és eredményesen orvosolható a probléma.

A szájüregi vérzések okai és megjelenési formái igen sokrétűek lehetnek, csakúgy, mint a kezelésük. A terápiás lehetőségek is széles skálát ölelnek fel: az egyszerűbb esetek akut ellátással gyorsan orvosolhatóak, azonban a nem szűnő vérzések hátterében komolyabb okok is állhatnak, melyek kezelése nem tűr halasztást.

Fontos tudni, hogy az alábbi esetekben ne várjon, hanem hívjon mentőt, vagy kérjen azonnal orvosi segítséget:

– a vérzés túl erős, vagy nem csillapodik,

– száj-garatüregi műtéten, mandulaműtéten esett át,

– a vérzés helye nem azonosítható,

– szédül, émelyeg, vért hány

– zavart, vagy – eszméletét vesztette,

– koponyasérülésből fakadó vérzés,

– közúti baleset következtében vérző szájüreg.

A szájüregben megjelenő vérzés eredete többféle lehet

1. A szájüregben található szervek, szövetek mechanikai sérülése, melyről itt olvashat bővebben. A fogínyvérzés, ínygyulladás hátteréről pedig itt.

2. A szájüregi vérzés egyéb okai: A szájban jelentkező véres köpet oka lehet nyelőcsőből, légcsőből, gyomorból, vagy akár tüdőből, szívkárosodásból származó vérzés is.

– A nyelőcsőből eredő vérzés többnyire a nyálkahártya sérüléséből, daganat miatt, vagy vénás tágulatból származik

– A gyomorból eredő vérzés a gyomor betegségeinek tudható be: például fekély, daganat. A gyomor-bélrendszerből eredő vérzés során akár nagyobb mennyiségű vér is ürülhet, így sűrgős orvosi beavatkozásra lehet szükség.

-A szív- és érrendszer érintettsége is adhat tünetet vérzés formájában. A véres köpet hátterében állhat veleszületett, vagy szerzett szív- és érrendszeri betegség (pl. aorta tágulat repedése, bal kamra elégtelenség, billentyűhibák).

– A vérzékenység és egyéb hematológiai problémákból eredő vérzés megelőzhető a megfelelően beállított vérhígító gyógyszerekkel. Ellenkező esetben, véres köpetet eredményezhet már egy apró nyálkahártya-sérülés is.

– Bizonyos autoimmun betegségek gyakran járnak tüdőérintettséggel. A tüdő szövetét, vagy az érrendszerét érintő elváltozások egyik következménye pedig lehet a véres köpet (pl.: SLE, Wegener-granulomatosis, Goodpasture-szindróma, Schönlein-Henoch-purpura, vagy antiphospholipid szindróma, daganat, tüdőembólia esetén). Ezen túl, bakteriális, vagy vírus eredetű tüdőgyulladás, hörgőgyulladás esetén is találkozhatunk vérzéssel a szájüregben.