Az ókori egyiptomiak és a fogászati eredmények

Az ókori egyiptomiak sok különleges dolgot kitaláltak, többek között remek piramisokat építettek. Azonban kevesen tudják, hogy nemcsak kiváló mérnökök, hanem a fogászat mesterei is voltak.

A modern fogászati lehetőségektől még igen messze jártak akkoriban, de figyelemre méltó megoldásokat alkalmaztak a kor „mesterei” a fogászati és egészségügyi problémák kezelésére.

Mindezt kezdetleges technológiával, modern orvosi tudás nélkül.

Az ókori egyiptomiak és a fogászati problémák kezelése

Az ókori egyiptomiak figyelemre méltó ismeretekkel rendelkeztek az emberi testről, s nagyon jól értették az egészségügyi ellátást. Mesterei voltak a mumifikációnak, értették, hogyan kell kivonni a szerveket, levezetni a vért és konzerválni a testeket. Az emberi anatómia megértése mellett megértették a szájápolás fontosságát is.

Az egyiptomi egészségügyi kézikönyvekben fellelt tárgyi és írásos bizonyítékok alapján az egyiptomiak i. e. 3000 körül már tudták, hogy a fogászati problémák gyógyíthatóak foghúzással és az üregek fúrásával, tisztításával. Számos fogászati kezelést alkalmaztak, ideértve a fogak tömését árpából, mézből és antiszeptikumból készült „kompozit” -tal, valamint a „szájvíz” használatát. Különféle szirupokkal próbálkoztak a gyulladás és a fájdalom enyhítése céljából.

Bizonyítékok szolgálnak arra is, hogy az egyiptomiak képesek voltak fizikai jellegű fogászati munkát is elvégezni: a régészek olyan fogakra bukkantak, amelyeken hidak vagy „protetikai eszközök” voltak.

Más civilizációk és a fogászat

Etruszkok: Manapság természetes a teljeskörű fogászati ellátás, ám évezredekkel a fent említett kiemelkedő tudást csak néhány civilizáció kínálta a betegeknek. Az egyiptomiakon kívül az etruszkok is ide sorolhatóak. Az etruszkok szinte művészetként tekintettek a fogászatra: arannyal töltötték meg a fogakat, és aranyszalagokat tekertek köré a díszítéshez, rögzítéshez. Az egyiptomiakhoz hasonlóan ők is elsajátították a szájprotézisek használatát.

Görögök: Az ókori görögök is nyújtottak fogászati ellátást a fogászati bajokban szenvedőknek. A görög fogorvosok például gyógyászati oldatokban áztattak vásznat, majd felvitték a fogak lyukaira. Ez segített a fájdalom enyhítésében. Érdekesség, hogy az ókori görögök a tartós fájdalmat büszkeségként viselték, ezért nem a fogászati problémák kezelésén volt a hangsúly, hanem az elviselésén.

Az ókori és a mai fogápolás

Az ókori civilizációk fogászati ellátása nem hasonlított a manapság alkalmazott fogászathoz. Kezdetleges eszközöket és nagyon kevés fájdalomcsillapítót használtak a fájdalom tompítására vagy leállítására. Az egyik fontos különbség az ókori fogápolás és a mai fogápolás között az, hogy csak azokon végeztek fogászati ellátást, akik valamilyen problémától szenvedtek, a megelőzés nem tartozott a céljaik közé.

Szerencsére, a mai fogorvosok rendszeres fogászati ellátást biztosítanak a megelőzés érdekében is, valamint az általános egészségi állapot és megjelenés javítása céljából.

A modern technológiának és a tudományos eredményeknek köszönhetően az emberek ma a fogorvosnál kényelmes székben ülhetnek, és jellemzően fájdalommentes fogászati kezeléseket tapasztalhatnak meg.