Ékszer – emberi fogakból

Napjainkban egy szép ékszer már nem úri huncutság. A felhasznált anyagok palettája igen széles. Nem csupán nemesfémekből készülhet értékes ékszer, de nagy divat lett újra felhasználható anyagból készíteni divatos kellékeket. Nem mindig volt ez így, azonban az emberi találékonyság erre is jó példát mutat.

Az ékszer utáni vágy nem új keletű és nem pusztán a nőket érintő igény. Ősi településekből származó leletek bizonyítják, hogy az ékszerek elkészítése és viselete régre nyúlik vissza. Meglepő módon, az akkori anyaghasználat igen sokféle és jól megmunkálható tárgyakat tett lehetővé. S bár az elérhető anyagok tekintetében nyilván szűkösebb volt a paletta, igen találékonynak és ügyesnek bizonyultak elődeink.

Ékszer emberi fogból

Az ősemberek kézügyességét bizonyítják például azok a Çatalhöyük-ből (Törökország) származó régészeti leletek, amelyek tulajdonképpen átfúrt emberi fogakból készült ékszerek. A temetkezési helyek feltárása során előkerültek olyan kőkorszaki emberek keze által készített fogmedálok, melyek jól reprezentálják, hogy igény és rátermettség már őseink részéről is adott volt az ékszerek viselésére, még ha az nem is volt mindennapos.

A lelet rendkívülisége annak is köszönhető, hogy az emberi fogak megmunkálása kevésbé volt jellemző. Általánosságban inkább elhullott, vagy leölt állatok fogait használták díszítésre, dísztárgyak készítésére. Sajnos sok országban még mai napig is él az a szokás, miszerint egyes fajokat elpusztítanak a fogakért, agyarakért, melyekből díszeket, ékszereket készítenek. Ez azonban veszélyeztetésükhöz, esetleges kipusztulásukhoz is hozzájárul.

8500 éves ékszerek üzenete

A fogból készült, 8 500 éves ékszerek számos kérdést vetnek fel és hasznos információkat szolgáltatnak az akkori kultúra mindennapjait illetően. Ezek a lehetőségekhez mérten megmunkált nyakékek rámutatnak a kezdetleges eszközhasználatra csakúgy, mint az esetleges rituálék jelentőségére. De vajon hogyan fúrtak át egy fogat 8 500 éve? Manapság az üzletek polcain minden igényt kielégítő barkácsszerszámok, gépek állnak rendelkezésre apró tárgyak megmunkálásához, de őseinknek az eszközt is maguknak kellett megalkotni. A fogakon látható apró lyukakat vulkáni üvegből (obszidián) készült „fúrókkal” alakíthatták ki. Mivel a fogak szép állapotban maradtak fenn, és kevés sérülés látható rajtuk, a szakértők úgy vélik, hogy ezeket a medálokat ritkán, szimbolikus céllal hordták a korabeli emberek.