Ínysérülés

Mitől sérülhet az íny? Az ínysérülés oka sokféle lehet, a leggyakoribbakat összegyűjtöttük, hogy segíthessünk, mikor ajánlott fogorvoshoz fordulni. Indokolt esetben, vagy tanácstalanság esetén forduljon mielőbb szakemberhez, hogy a szükséges beavatkozásokat elvégezzék, így biztosítva lesz a fogazat hosszú távú egészsége, elkerülhető a fogvesztés.

Az íny fizikai sérülése

• Az íny sérülhet baleset során
  • Az íny sérülhet fizikai tárgyaktól, ez jellemző babák és kisgyermekek esetében, s általában nem igényel különösebb ellátást ecsetelésen, és a rendszeres szájápoláson kívül
  • Az íny sérülhet egyszerűen fogmosás közben, például rossz fogkefe, vagy rossz fogmosási technika következtében. A fogmosás technikája nem is olyan egyszerű, mint gondolnánk. A helyes fogmosás kivitelezése átfogó ismereteket kíván a jó fogkefét, fogkrémet és a fog felépítését illetően. Gyakran találkozunk csodálkozó kérdésekkel, amelyek arra vonatkoznak például, hogy „miért kell a fogközöket tisztítani”, vagy „foghúzás után szabad-e fogat mosni”, stb … A jó fogápolás elsajátítása azért is fontos, mert a felsértett ínyen keresztül a szájban hemzsegő baktériumok könnyedén bejutnak az íny alá, s ott gyulladást válthatnak ki. Ha az íny pirossá, duzzadttá és fájdalmassá válik, keressen fel egy fogorvost, aki megszünteti a kiváltó okot és elvégzi a szükséges beavatkozást. A helyes fogmosás tanulható, kérjen segítséget bátran.

Az íny sérülése fogbetegség miatt

Egy elhanyagolt szuvasodás, a kezeletlen fogkő, vagy a fogágy gyulladása káros hatással van az íny egészségére. Amíg az eredeti ok nincsen kezelve, a beteg íny egészsége sem állítható helyre. Mindenképpen szakember által végzett, szakszerű kezelés szükséges ahhoz, hogy az íny gyulladása, visszahúzódása megszűnjön, s a fog megtartható legyen.

Ínysérülés szervi betegségek miatt

A szervezet általános állapota kihatással van a fogazat egészségére is. A hormonális (időskori, vagy terhesség alatti) változások következtében előfordulhat szájszárazság, fogínyvérzés, ami miatt fokozottabban figyelni kell a szájhigiénére.

Egyéb szervi betegségeknél, mint pl. vese-, máj-, vagy cukorbetegség esetén is jellemző az ínyvérzés, könnyen megsérül a nyálkahártya. Ugyanígy, fennáll az ínyvérzés veszélye alvadási faktorok hiánya, véralvadási problémák, leukémia, hemofiliában szenvedők esetében is. Utóbbi betegségekre ez a tünet is adhat gyanújelet, ezért ne banalizáljuk el soha az íny sérülését, vérzését.

Ínysérülés hiányállapotok és gyógyszerek miatt

• Bizonyos vitaminok hiánya (C- és K-vitamin) lehet kiváltó oka az ínyvérzésnek
  • Egyes fájdalomcsillapítók, véralvadásgátlók, illetve a daganatos betegségek gyógyítása során használt sugár- és kemoterápia is kiválthat fogínyvérzést.

Megelőzés

A legoptimálisabb beavatkozás a megelőzés. Egy hosszú időn át fennálló ínysérülés krónikus gyulladást okozhat. Egy szájüregi gyulladás nemcsak a fogazat elvesztésével járhat, de a szervezetedben is kóros folyamatokat indíthat el. A baktériumok bekerülhetnek a vér- és nyirokkeringésbe, így eljuthatnak a különböző szerveinkhez és komolyan megbetegíthetik azokat.

Kialakulhat többek között szívizomgyulladás, ízületi probléma, agyhártyagyulladás, akár demencia is ennek következtében. A legfontosabb teendő mindenekelőtt a helyes szájápolás és a fogászati ellenőrzéseken való rendszeres megjelenés.

A letört fog rehabilitációja

A letört fog nem csupán esztétikailag zavaró, de funkcióját sem tudja ellátni maradéktalanul. Ami még aggasztóbb, hogy a sérülés következtében a fog nyitva áll a kórokozók számára a fog belseje

Újévi fogadalmak

Az Új Esztendő mindig újévi fogadalmak megtételére ösztönöz. Az év első napjaiban még mindenki nagyon elszánt és határozott elképzelései vannak arról, hogy mi mindent szeretne megvalósítani az előtte álló évben.

Fogkímélő ünnepi ételek

Az ünnepi ételek hagyománya sok helyen felülírhatatlan, de azért jól jöhet egy-két ötlet azoknak, akik arra vágynak, hogy a gyomrukat és a fogaikat is kíméljék az ünnepek alatt. Az adventi