Fogmegtartó kezelések

A fogmegtartó kezelések lényege a saját fog hosszú távú megtarthatósága. Hányszor halljuk, hogy „ezt a fogat már biztos ki kell húzni …” – mondják pácienseink, amikor beülnek a fogorvosi székbe. Sajnos, előfordul, hogy valóban menthetetlen egy fog, mert kezelés nélkül visszafordíthatatlanul károsodott, de az esetek többségében helyreállítható a sérült fogazat. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy minél előbb ellátogatnak a fogorvoshoz panasz esetén, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy egy fog egészsége minimális beavatkozással hosszú időre megőrizhető.

Hogyan történnek a fogmegtartó kezelések a Sorridentében?

A Sorridentében mindig alapos vizsgálat és állapotfelmérés történik, mielőtt a személyre szabott terápia meghatározásra kerül. Elsődleges célunk, hogy a saját fog megtartható legyen, még akkor is, ha sokkal egyszerűbb lenne kihúzni. A fogorvosaink mindig egyénileg mérlegelik, hogy egy fog egészségét milyen módon lehet visszaállítani: töméssel, fogászati betéttel (inlay, onlay) vagy komolyabb sérülés esetén koronával.

Esztétikus tömések

A tömések új generációja, az esztétikus fogtömés mind esztétikai szempontból, mind a funkcionalitás tekintetében megfelel a kor követelményeinek. A régen alkalmazott amalgám helyét felváltotta a fogszínű kompozit, ami tökéletesen belesimul a saját fog színébe, ezáltal szinte láthatatlan a szuvas fog korrekciója. Természetesen, a tömés előtt a fertőzött foganyag eltávolításra kerül. A fogorvos a kitisztított fogüregbe applikálja a gyurmaszerű tömőanyagot, és kék fénnyel megvilágítja azt. Ennek hatására a tömőanyag megszilárdul. A tömés magasságának beállítása után végül simára polírozza a fogfelszínt. Amennyiben szükséges, a fogorvos érzéstelenítőt ad a beavatkozás előtt, így semmiféle kellemetlen fájdalomra nem kell számítani.

Töméseinket érdemes kontrollvizsgálaton ellenőrizni, így azonnal kezelni lehet egy esetleges alászuvasodást, rosszul záródó régi tömést.

Gyökérkezelés

Bizonyos esetekben nem elegendő a fog megtisztítása és betömése, hanem komplexebb beavatkozást igényel a sérült fog ellátása. Gyulladás, vagy mély, gyökérig hatoló szuvasodás, esetleg elhalt fog kezelésekor szükség van gyökérkezelésre. A fogbél gyulladása esetén a páciensek pulzáló fájdalomról számolnak be, amitől nagyon megijednek. A kezeléssel járó fájdalom is visszatartó erő számukra, ezért a beavatkozás helyi érzéstelenítésben történik. A fogorvos gyökérkezelő eszközök segítségével kitisztítja a gyulladt szöveteket, gyökércsatornákat. A fog gyógyszeres gyökértömést kap, és a fogba ideiglenes tömőanyag kerül. Panaszmentesség esetén a következő ülésben maradandó gyökértöméssel zárja a fogorvos a csatornákat, majd a harmadik vizit során kerül a fog végleges tömésére.

A rendszeres fogorvosi kontrollvizsgálatok célja, hogy a kisebb szuvasodások felderítésre kerüljenek, így megelőzzük a fog súlyosabb szintű károsodását.

Gyökércsap

Erősen sérült fog esetén a gyökérkezelt fog gyökéri részébe a fogorvos csapot helyezhet annak stabilizálása, megtarthatósága érdekében. Fogtechnikai labor készíti el a csapot a fogorvos által készített gipszminta alapján. A csap behelyezését követően a fogorvos felépíti a fogat töméssel vagy koronával.

Inlay, onlay, overlay

Sérült, erősen hiányos foganyag (pl. nagy amalgámtömés eltávolítása után) esetén nem lehet egyszerű töméssel megoldani a fog égészségének helyreállítását. Ilyen esetben az inlay, vagy onlay betétek pótolják a hiányzó foganyagot, átmenetet képeznek a tömés és a korona között. A különböző fogászati betétek általában kompozitból, kerámiából, de akár aranyból is készülhetnek. Ily módon gyökérkezelt, vagy akár élő fogat is lehet kezelni. A személyre szabottan elkészült fogászati betétekkel tehát olyan erősen sérült fogakat is meg lehet menteni, melyek töméssel nem korrigálhatóak. A fogtechnikus által készített kész betét ragasztással kerül a fogba.