Fogvesztés idős korban

Fogvesztés idős korban, azaz miért veszíthetjük el fogainkat? – ez a probléma előbb-utóbb mindenkit érint. Ezért is fontos beszélni róla. Ám mielőtt még bárki elképzelné magát fogatlanul és elkeseredne, jó hírünk van: a fogvesztés esélye nem nő arányosan az életkor előrehaladtával, sőt nem is magától értetődő ez …

Bár sokaknak megszokott látvány, hogy a nagymamik és nagypapák fogatlanok és műfogaik éjszakára pihenőre térnek, nem feltétlenül kell ennek így lennie. A köztudatban sajnos az idősödés összekapcsolódott a fogvesztés jelenségével, de ez korántsem ilyen fekete-fehér történet. A fogazat meggyengülése és kilazulása nem kor függvénye, hanem egészen más tényezők együttesének következménye. Nézzük meg közelebbről, minek tudható be a fogak folyamatos elvesztése:

Fogvesztés és fogágybetegség

A fogvesztés idős korban elsősorban a fogínygyulladásnak köszönhető, ami egyre súlyosabb fogágybetegséget eredményez. A fogíny gyulladásának hátterében legnagyobb szerep a megkövesedett lepedéknek (plakk) jut, tehát az el nem távolított fogkőnek. Az elhanyagolt gingivitis a fogágy megbetegedéséhez vezet. A kórokozók megtámadják a fog körüli ínyt, ami vérzéssel, gyulladással reagál erre. Nem csupán kellemetlen, bűzös lehelettel jár ez a folyamat, hanem akár fájdalmas is lehet. A gyulladás során az íny elválik a fogtól, és gennyes tasakok keletkezhetnek benne. Az itt tenyésző kórokozóknak ez igazi paradicsom, s állandó gyulladásban tartják a fog körüli szöveteket, behatolnak a csontállományba is. Idővel sikeresen le is bontják azokat, s végül a fog elveszíti támasztását, kimozdulhat és kieshet.

Fogvesztés és fogszuvasodás

A fogszuvasodás szintén komoly rizikóval jár, ha az kezeletlen marad. A szuvas fog hemzseg a baktériumoktól, melyek egyre beljebb jutnak a fog anyagába. A fogszuvasodás tehát tönkreteszi a fog szöveteit, a károsodás érintheti akár a fog gyökereit is. Következményképpen, bizonyos esetekben nem lehet már hosszútávú biztos megoldást nyújtani a fog számára és el kell azt távolítani.

Magyarországon mindkét verzió egyformán gyakori probléma, ezért nagyon fontos a rendszeres kontrollvizsgálat és a megelőzés.

A fogvesztés ellenszere

A parodontológia a modern fogászat egyik legdinamikusabban fejlődő területe. A fogíny-, és fogágybetegségek kezelése mára önálló diszciplínává nőtte ki magát és komoly sikereket könyvelhet el magának.

1. Az időben történő, speciális kezeléseknek, és az íny alatti fogkőeltávolításnak (kürettálás) köszönhetően a fogágy egészsége rendeződik, a fertőzés és a gyulladás megszünik.

Bár a folyamat alattomosan lassú és nem mindig jár erős panaszokkal, a tünetek idővel krónikussá válnak, a fogíny visszahúzódik, sorvadásnak indul. Amennyiben az állkapocs csontja a gyulladás miatt leépül, visszafordíthatatlanná válik a folyamat. A legfontosabb tehát az időben elvégzett fogmentő beavatkozás.

2. A rendszeres fogászati szűrővizsgálatok biztosítják, hogy egy kezdődő, enyhe fokú szuvasodásra, vagy ínygyulladásra mihamarabb fény derüljön, és így minimális beavatkozással helyreállítható legyen a fog egészsége.

3. Nem utolsósorban, az alapos és rendszeres fogmosás, a fogköztisztító eszközök helyes használata a legjobb módszer fogaink épségének megőrzése érdekében.

Miért érdemes vigyázni fogaink épségére?

Azon túl, hogy a saját fogak megtartása elsődleges szempont, a fogágybetegségeket okozó baktériumok egyéb bajt is hozhatnak. Kutatások eredményei szerint a kórokozók vérkeringésbe kerülvén akár súlyos szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában játszhatnak közre.