Fogászati érdekességek a nagyvilágból

Az alábbi fogászati érdekességek nem csak megmosolyogtatnak minket, de ugyanakkor láttatni is engedik a fogászat kezdetleges próbálkozásait, a múlt emberének leleményességét.

Az „ELSŐK”

• A világ első olyan fogorvosa, akinek tudjuk a nevét: Hesi-Re, kinek a neve annyit tesz: „a fogak legnagyobbika”. Az i. e. 27. században élt „fogorvos” Dzsószer fáraó uralkodása alatt tevékenykedett.
  • Az első készített műfogsor i. e. 2500 körül készülhetett, a mai Mexikó területéről való. Érdekessége, hogy a fogsorban párducfogakat találtak a régészek. Az állati fogak használata számos kultúrában, hosszú időn át szokás volt a régmúlt műfogsorainak készítésénél.
  • Az első komolyabbnak mondható fogászati tevékenységet az etruszkok végezték i.e.700 körül. Azonban, bizonyos kutatások szerint már i.e. 3000 környékén is alkalmaztak kezdetleges módszereket. A fennmaradt emlékek szerint a mozgó fogakat aranypánttal és huzallal fogták össze. Az ókori egyiptomi, görög és római emberi maradványokon is jól feltérképezhető a fogpótlás és a szájsebészet kezdete.
  • Japánban már a 16. századtól a 19. század végéig készítettek fa műfogsort. Az első ismert, fából készült protézis 1538-ból származik, s egy buddhista apáca fa műfogsora volt.

Egyéb fogászati érdekességek, ínyencségek

Szent Apollónia a fogorvosok és a fogfájós betegek védőszentje. Az i. sz. 3. században állítólag egy keresztényellenes lázadás során erősen megütötték, s így minden fogát elveszítette.

Az egyik legelterjedtebb nézet az ókorban az volt, hogy a fogakban rejtőző férgek okozzák a fogfájást. Ennek ellenszereként békanyálat használtak, vagy szegekkel próbálták eltávolítani az élősködőket.

A középkorban borbélyok végezték a foghúzást, ami nagyjából az egyetlen fogászati kezelés volt akkortájt. Gyakran cirkuszi látványosságként, egy publikus téren, vagy pódiumon végezték – sterilitás és hatékony fájdalomcsillapítás nélkül – az igen veszélyes beavatkozásokat.

Pierre Fauchard-t tartják a modern fogászat atyjának. A XIV. Lajos uralkodása idején született szakember már próbálkozott a fogtöméssel és a gyökérkezelés egy kezdetleges formájával is.

A 17-18. században alkalmazott, igencsak egyszerű fogorvosi műszereket a rokkához hasonlóan lábbal hajtották.

George Washington a fájdalmat okozó műfogsora miatt mondta el az amerikai történelem legrövidebb, 135 szóból álló beiktatási beszédét 1793-ban.

Őszintén szólva, mi nagyon örülünk annak, hogy napjainkban a digitális fogászat forradalmi változásokat eredményezett. A magas esztétikájú és minőségi megoldások korában már a lenyomatot, a minta elkészítését, és a fogmű megmunkálását is számítógép vezérelte gépek végzik.

Egyéb érdekes olvasnivalót talál honlapunkon, csemegézzen bátran!