Szájüregi vérzés

Szájüregi vérzés esetén a legfontosabb teendő (főként nem múló vérzés esetén), mielőbb kikérni szakember véleményét. A fizikális és eszközös vizsgálat fényt derít a vérzés okára, melynek függvényében meghatározható a terápiás javaslat. Tudni kell, hogy a kezdeti stádiumban lévő elváltozások mindig jóval eredményesebben orvosolhatóak, mint a súlyosabb állapotok.

A szájüregi vérzések okai és megjelenési formái igen sokrétűek lehetnek, csakúgy, mint a kezelésük. A terápiás lehetőségek is széles skálát ölelnek fel: az egyszerűbb esetek gyors, akut ellátással könnyedén orvosolhatóak, azonban a nem szűnő vérzések hátterében komolyabb, feltárandó okok is állhatnak. Nézzük meg ezeket részletesebben:

Szájüregi vérzés okai

1. A szájüregben található szervek, szövetek mechanikai sérülése, ezen belül is leggyakoribb a nyelv és a fog sérülései.

Főként kisgyermekkorban gyakoriak az elesések, motorbalesetek, sportolás közben történő balesetek.

– Ha a fog gyökerestől kitörik, keressen fel gyermekével mielőbb egy fogorvost, vagy szájsebészt, aki jó eséllyel vissza tudja helyezni a fogat! Bővebben

– A kisebb-nagyobb szájüregi sérülések és vérzések a mindennapok részei. Azonban a nagy fokú, vagy nem múló vérzéssel járó lágyrészsérülés esetén tanácsos szakemberhez fordulni, hogy megszűnjön a vérzés, és hogy fény derüljön arra, nem történt-e károsodás a fogazatban.

– A nyelv harapott sérülései ijesztőek lehetnek. Miután a nyelv jó vérellátású szerv, sérülése jelentős vérzéssel jár általában. A nyelvháti sérülések igen gyakoriak, a szájfenék felőli oldal sebesülések jóval ritkábbak. A harapott, szakított jellegű nyelvsérülés esetén nem mindig indokolt varrattal ellátni a sebet, de a sérülés mértékétől függően sor kerülhet rá, ezért a fogorvos felkeresése ebben az esetben is tanácsos.

2. A fogínyvérzés az ínygyulladás első tünete. Az ínygyulladás első körben a fogkő tartós jelenlétének köszönhető. A plakk elsősorban baktériumokból, fehérjékből, cukrokból és savakból áll, amelyek felhalmozódnak a fogakon és idővel megvastagodik, megszilárdul. Minél több fogkő van a fogakon, annál inkább veszélyes az ínyre. Keressen fel mielőbb egy dentálhigiénikust, aki kíméletes módszerrel megszabadítja a káros fogkőtől.

3. Bizonyos esetekben a szájban jelentkező vérzés nem a szájüreg sérüléséből ered. A nyelő- vagy légcsőből származó vérzés feltárása szakértelmet és mielőbbi kivizsgálást kíván.

Fontos tudni, hogy az alábbi esetekben ne várjon, hanem hívjon mentőt, vagy kérjen azonnal orvosi segítséget:

– a vérzés túl erős, vagy nem csillapodik,

– száj-garatüregi műtéten, mandulaműtéten esett át,

– a vérzés helye nem azonosítható,

– szédül, émelyeg, vért hány

– zavart, vagy – eszméletét vesztette,

– koponyasérülésből fakadó vérzés,

– közúti baleset következtében vérző szájüreg.