Zsibbadás a szájban

A szájüregben a nyelvben és az ajkakban a legjellemzőbb a zsibbadás érzésének előfordulása. Itt ugyanis számos érző ideg található, melyeknek fontos szerepük van. A szájüregi, vagy ajakzsibbadás viszonylag gyakran előforduló tünet, melynek háttere számos okra vezethető vissza.

Nyelvzsibbadás

A nyelv zsibbadása általában ijesztő és félelmet kelt. A tünetek észlelésekor azonban nem szabad rögtön agyi betegségekre, vagy agyvérzésre gondolni, mert számos egyéb betegség kísérő tünete is lehet.

1. Az ízérzékelés mechanizmusának működészavara következtében zsibbadásérzés keletkezhet.
  2. Fogászati megbetegedések során (szuvas fog, ínygyulladás, rossz fogtömés, szájüregi fertőzések, szájüregi daganatok)
  3. Allergia, szénanátha
  4. Gyógyszer-mellékhatás (pl. pszichiátriai szerek, vérnyomáscsökkentők).
  5. Cukorbetegnél vércukorszint esés során tünet lehet a nyelvzsibbadás, amit a szimpatikus idegrendszer vészreakciójaként írnak le.
  6. Migrén esetén is jelentkezhet nyelvzsibbadás a fejfájást megelőző tünetként.
  7. Epilepsziás roham esetén jelentkező tünet lehet
  8. Angina pectoris szindrómában lehet kísérő tünet
  9. Pszichiátriai betegségek esetén (pánik szindróma, depresszió, szorongásos betegségek)
  10. Stroke estén az agytörzsi, vagy a megfelelő idegpályák érintettségekor
  11. Agydaganat első tünete is lehet
  12. Sclerosis multiplex-nél jellemző tünet a fellángolások idején.

A legjobb, amit tehet, ha a tünetek észlelésekor mielőbb szakemberhez fordul, aki feltárja az okokat és meghatározza a szükséges terápiát.

Ajak zsibbadás

A nyelv zsibbadásához hasonlóan számos betegség okozhat ajakzsibbadást. Miután az ajkak a táplálkozás kapui, ki vannak téve nem csak belső. de külső ingereknek, hatásoknak is. Az ajkak zsibbadásának hátterében ugyanúgy lehet vírusos, vagy gombás fertőzés, alacsony, illetve magas vérnyomás, a vércukorszint leesése, de akár agyi keringészavar, agydaganat, epilepszia, pszichés eredet. Ezeken túl okozhat ajakzsibbadást vitaminhiány, fogászati betegség, gerincvelői érintettség, vérkeringési zavar, övsömör is.

Az igen kellemetlen tünetek hátterének megállapításához javasolt haladéktalanul felkeresni egy orvost, s így elejét venni a súlyosabb következményeknek.