Mit okoz egy gennyes fog

Egy gennyes fog időzített bomba. Amellett, hogy igen kellemetlen, bűzös lesz miatta a leheletünk, még komoly károsodást is előidézhet a fogazatban, az állkapcsokban, sőt egész szervezetünkre kihatással lehet.

A gennyes fog tünetei

A fog gennyes elváltozásai sokrétűek, leggyakoribb panaszok a következők:

– arcduzzanat, pukli a szájpadláson, a szájfenék környékén

– genny képződése és ürülése

– erős, pulzáló fájdalom, harapáskor érzékenység (főleg, ha nem tud kiürülni a genny)

– szöveti gyulladás, mely átterjedhet szomszédos fogakra, sőt mélyebb rétegekbe (agy, mellkas, stb)

– amennyiben a genny utat talál a felszínre, a fog gyökércsúcsánál pattanásszerű dudor jelenik meg az ínyen, s a váladék ürülni tud. Ilyen esetben sokszor fájdalommentességről számolnak be pácienseink.

– súlyosabb esetben láz, rossz közérzet előfordulhat

A gennyes fog veszélyei

Miért fontos, hogy mielőbb kezelve legyen egy gennyes fog?

A genny elhalt baktériumokból és szövetekből képződő váladék, mely fertőzés nem áll meg.

Ha a genny a szájüreg felé nem tud kiürülni, megbetegíti a beteg fog környékét is, majd mélyebbre is tovaterjed a fertőzés. A fertőző folyadékkal teli tömlő a benne lévő nyomás hatására nő és pusztítja a körülötte lévő csontot és szöveteket. Kezelés hiányában nagy kárt képes tenni, nem csupán a szájüregre, de a szervezet egészére nézve.

Foggócok

A gennyes fogak gyakran állnak gócbetegségek hátterében. A fogászati góc olyan krónikus gyulladás a szervezetben, melyet a véráramba, nyirokkeringésbe kerülő baktériumok és azok toxinjai okoznak. Így akár hajhullást, koraszülést, nyaki, fül körüli nyirokcsomók duzzanatát, veseproblémákat, szívbetegségeket, ízületi fájdalmakat, fejfájást, izomfájdalmat, csonthártyagyulladást, akár autoimmun betegségeket, vérmérgezést, egyéb szervi elváltozásokat is okozhat.

Elveszíthetjük a fogainkat gennyes fogak esetén?

Igen, a gennyes góc szövetpusztulást okoz a fogak körüli csont- és tartószövetekben, így a fog kimozdulhat, kieshet kezelés nélkül. Ráadásul ez a folyamat még a fogak pótlását is megnehezítheti a csontpusztulás következtében.

A fogorvos tanácsa: forduljon mielőbb szakemberhez, amint gennyes fog tüneteit észleli. Kérjük, ne szúrja ki a duzzanatot, és ne próbálja antibiotikummal kezelni a foggyulladást. A fájdalomcsillapító szedése természetesen megengedett, amíg eljut a fogorvoshoz.

Vegyen részt rendszeresen fogorvosi szűrővizsgálatokon és ne hanyagolja el az alapos fogápolást. Tegyünk együtt fogai egészsége érdekében.