A vízipipa káros a fogakra?

A vízipipa ártalmasságával, vagy ártalmatlanságával kapcsolatban megoszlanak a vélemények. A vízipipa szerelmesei állítják, hogy semmiféle egészségkárosító hatással nem bír a szenvedélyük, míg vizsgálatok által mára bizonyított, hogy ez sajnos nem egészen így van.

Rosszulléttel kórházba került embereknél megfigyeltek súlyos légúti tüneteket, melyeket vaporizációval bejutott méreganyagok okozhattak (levertség, légszomj, mellkasi fájdalom, mérgezési tünetek, hányás, szívrohamhoz hasonló panaszok, influenza szerű tünetek, stb).

Manapság töretlen a népszerűsége a vízipipának, és egyre fiatalabbak hódolnak ennek a szenvedélynek, ezért érdemes tisztán látni, milyen rizikókat hordoz az. Amitől igazán veszélyes a vízipipázás, az annak köszönhető, hogy máig nem ellenőrzött keretek között is zajlik sok helyütt. Nem megfelelőek a korlátozások a használatát illetően, pedig már egyetlen alkalom is okozhat maradandó károsodásokat. Sokan (főként igen fiatalok) azt hiszik, hogy nincs ártalmatlanabb formája a lazításnak, ami igencsak megnöveli a veszélyeket.

Vízipipa, szájüregi egészség, fogak

Vajon a vízipipa szívása ugyanolyan veszélyeket rejt magában, mint a dohányzás más formái?

– A vízipipa egyetlen szippantásával nagy mértékű károsanyag bejutása történik. A vízipipából beszívott füstben sok a mérgező anyag: a függőséget okozó nikotin irritálja a szájüreg nyálkahártyáját, illetve a torok és garatképleteket, a tüdőt. A rákkeltő hatású benzol pedig sok esetben felelőssé tehető a szájüregi daganatos elváltozásokért. Mivel a vízipipázás hosszabb folyamat, mint egy átlagos cigaretta elszívása, jelentős mennyiségű ártalmas anyag kerül a tüdőbe. Nem kivétel ez alól még a nikotinmentesnek hirdetett növényi keverék sem, mivel a füstjében nagy arányban találhatóak mérgező gázok.

– A vízipipa szívása, csakúgy, mint a dohányzás növeli az ínybetegségek kockázatát, károsíthatja az ínyszövetet, ezáltal nő a fogszuvasodás, és a fogérzékenység esélye is.

– A nikotin és a kátrány lassítja a szájsebészeti beavatkozások utáni gyógyulás folyamatát, a regenerálódást.

– A dohányzás, a füstölés bármely formája rossz leheletet okoz.

– Foltok, fogkő megjelenése, a fogak kedvezőtlen elszíneződése jellemző.

A füstmentes dohánytermékek is károsak?

Sajnos még a füstmentes dohánytermékekben is rengeteg vegyi anyag, káros aroma és nagy mértékű nikotin található. Tévhit, hogy a vízipipázás során a víz kiszűri az ártalmas toxinokat, melyek kóros reakciókat okoznak a szájüregben és a légutakban.

Mit tanácsolnak az orvosok és kutatók?

Mindenekelőtt óvatosságra intenek, és a vízipipa megfontolt használatára hívják fel a figyelmet. A legjobb megoldás a dohányzás bármely formáját elkerülni.